Jag tror inte att ett rosa Media Markt hjälper

Endast 40 procent av Media Markts kunder är kvinnor. Det vill varuhuset ändra på genom att införa särskilda ”kvinnozoner” i sina affärer i Österrike. Där kommer elektronikprylarna vara rosa och det kommer finnas mysiga fåtöljer.

Svenska feminister rasar med stor säkerhet. De kommer att reagera på samma sätt som man gör mot rosa tjejlego, var så säkra.

Vad både feminister och Media Markt glömmer är att – elektronik och verktyg är för karlar! Jo, ni läste rätt. Då man har gjort forskning på barn så har flickbebisar tittat på tjejsaker och pojkbebisar tittat på pojksaker. Däremot har färgen inte spelat någon roll. Alltså – rosa datorer och rosa verktyg är lik förbannat ”manliga”. Kvinnor kommer inte köpa mer laptops bara för att de är rosa, möjligen kan jag tänka mig att homosexuella män skulle köpa varorna om man marknadsför dem lite snyggt mot den gruppen. De kvinnor som är intresserade av elektronik bryr sig liksom männen om vad det är för vara, inte vad den har  för färg.

http://www.dn.se/ekonomi/mediamarkt-satsar-pa-kvinnozoner

Fast… visst vore det snyggt med någon dator i en tjusig färg….

1 Response so far »

  1. 1

    Sandra said,

    Vadå endast 40%, det är väl inte lite heller. suck 🙂


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: