Avpixlat bör ta sitt ansvar – men de är inte den enda!

Igår hölls en debatt på Publicistklubben om näthatet.  Förhandsdiskussionen handlade om det var rätt att bjuda in Mats Dagerlind som är krönikör på bloggen Avpixlat, före detta Politiskt inkorrket. Åsal Linderborg tyckte inte det och vägrade delta i debatten.

Debatten spårade inte ur, det kom mest att handla om att Avpixlat inte har någon ansvarig, att det är flera som skriver där. Men att det är flera som skriver är väl inte något problem, inte heller att de är anonyma! Jag är också anonym och vill så förbli. Det finns även andra wordpressbloggar som är anonyma – även med flera avsändrare. En av de roligare jag  hittade av en slump var denna, At the library of madness http://kultist.wordpress.com/ (mycket nöje, förresten, här får man se hur folk bär sig åt – jag kan tänka mig att det är så i de flesta serviceyrken). Påminner lite om Arga bibliotekstanten, men hon finns numera bara på facebook.

Skillnaden på Avpixlat och denna biblablogg är att Avpixlat inte lever som de lär. De vill själva vara anonnyma men drar sig inte för att publicera sådant som kanske inte bör publicras. Jag är också anonym, som sagt, och jag censurerar inte OM det inte är så att det skulle kunna innebära problem för mig själv eller andra! Till exempel om namn skulle kunna knytas till någon som inte bör vara officiellt i vissa sammanhang.

http://blog.svd.se/kulturchefsbloggen/2013/02/11/en-fraga-om-ansvar/

http://www.aftonbladet.se/kultur/article16217192.ab

MEN – Avpixlat är inte de enda som näthatar. De bör helt riktigt ta sitt ansvar, men näthat kommer från vänster och höger, från kvinnor och män.

http://www.dn.se/kultur-noje/folj-publicistklubbens-debatt

Att de vill vara anonyma kan jag förstå. Men vad jag inte fattar är hur de kan lägga ut kontaktuppgifter till journalister.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16222950.ab

Så som debatten fördes så verkade det snarare som att man ville ge Avpixlat skulden för all ondska som förekommer på nätet. Visst skriver de en massa skit, men hoten kommer inte bara från dem.

Och åter – då Pär Ström lade ner Genusnytt så berodde det nog inte på att det var antifeministiska högermän som kränkte och hotade den gången…

Kanske dags både för Avpixlat och för vänsterjournalister att sopa framför egen dörr…

Kommentera

