Kinky Friedman – skönt namn på en skön kille

Musikern och författaren Kinky Friedman fasar för att bli 70 år gammal. Å andra sidan kanske det problemet löser sig av sig självt.
– Blir jag vald till guvernör i Texas lär mexikanska knarkkarteller lönnmörda mig för att jag legaliserar marijuana, säger mannen som skrev ”They ain’t makin’ Jews like Jesus anymore”.

http://www.svd.se/kultur/knarkkarteller-lar-lonnmorda-mig_8057312.svd

Jag måste säga att det är skönt att fler och fler vill legalisera marijuana. Och Kinky, som fick sitt namn för att han gick omkring med lockar i håret i skolan, är en kille som säger sig vända sig till alla. Han döljer sina lockar med hatt idag, eftersom han ju är både cowboy och jude – och då har man hatt även inomhus.

Kinky Friedmans föräldrar i Texas drev en koloni för judiska barn på tomten, något hans bror fortsätter med än i dag.

– Det var en magisk koloni. Jag tillbringade min barndom där och som alla vet är en lycklig barndom det sämsta sättet att förbereda sig för verkligheten. Jag var en lycklig kille som kastades ut i livets tragedi. Det är lättare att ha en missbrukande pappa som kastar ut dig som sjuåring, skrattar Kinky Friedman.

Kinky Friedman försökte redan 2006 att kandidera till guvernör i Texas med slogans som ”Hur svårt kan det vara?” och ”Min guvernör är en judisk cowboy”. Då fick han 12.6 procent av rösterna och hamnade på fjärde plats av de sex kandidaterna. Nu har han en månad på sig att besluta om han ska försöka igen 2014. Han har tidigare uttalat sig för kvinnans rätt till abort och stöder samkönat äktenskap med motiveringen: ”Jag anser att de har rätt att bli lika olyckliga som oss andra.”

– Goda människor håller sig undan politiken för så fort du är där måste du svika, ljuga och muta. Jag är en så kallad ”Blue dog democrat”, inte så lojal mot partiet utan vill legalisera marijuana och spel och få bort dödsstraffet.

Hans mest kända låt är ”They ain’t makin’ Jews like Jesus anymore”. Den har missuppfattats av alla upptänkliga läger, enligt Friedman.

– Liberaler, svarta och judar har klagat men många gillar låten. Där har jag gjort något rätt. Den är som ”King of the road” med Roger Miller där en tragisk text ställs mot en lycklig känsla i låten. Du kan vara antisemit, bigott eller en svensk som gillar alla och ändå tycka om låten.

Men – detta låter som en sund människa. Ej politiskt korrekt och ändå så omtänksam mot andra. Pinglan gillar!

 

Kommentera

