Vad är det för en sjuk agentur?

Utanför Stocksholms centrum för ätstörningr har en modellagentur försökt värva modeller! Några av flickorna är inte mer än 14-15 år!

http://www.aftonbladet.se/wendela/article16621347.ab

Men vad ÄR det för en oseriös agentur som agerar sÅ??
 Visst, modeller SKA vara smala. Precis som att de ska vara långa: Men de ska också vara sunda och friska.

Även jag kan tycka att det är trist att modeller ska vara smala. Precis som att jag kan efterlysa korta och gamla modeller så kan jag efterlysa fler plus-size-modeller. För inte är då jag så dum att jag tror att man blir lika snygg som en smal modell bara för att man köper de kläder hon bär om man nu inte HAR de kroppstypen. Och är folk så dumma – ursäkta, men får vem som helst sätta barn till världen?

Nej, jag vill snarare ha tips om vilka kläder korta, långa, gamla, unga, kraftiga , smala, etc. klär i. Och till detta behövs mer variation på modellerna. Något för klädskaparna att tänka på då de designar om de vill göra större vinster och att folk ska må bättre, kanske.

Sedan finns det ju alltid de som talar om att det är så synd om kvinnor som objektifieras, Sorry, men män objektifieras också. Men säger man det så är man per automatik en vit kränkt man i PK-Sverige…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/agentur-raggade-pa-anorexiklinik_8097736.svd

http://annastarbrink.wordpress.com/2013/04/18/skammens-dag-for-modellbranschen/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5508666

Inte heller tror jag att man bara kan skylla på modellbranschen och sjuka ideal för att folk mår dåligt. Ty hur snackar kvinnor på jobbet. ”Oj vad modellbranschen är hemsk, men NEJ jag är så tjock, jag vill inte ha mer tårta”. ”NU har jag gått med i Viktväktarna” ”Har du provat GI-dieten?” Jag LOVAR, det är tamejfan så kärringar snackar! Det är snarare DE som förespråkar ett sjukt ideal! Så media och agenturer hakar bara på, skulle jag snarare säga. Eftersom vårt samhälle är anorektiskt – varför skulle då inte våra ideal vara det?

Kommentera

