Jag är i medelåldern – alltså ska jag byta jobb

Byt yrke i medelåldern, det kan ge dig ökad livskvalitet och ett längre liv. Åtminstone om du byter från ett av fyra yrken, där­ibland utbildare, reklamare och försäkringstjänstemän.

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/byt-arbete–det-kan-ge-dig-langre-liv

Detta gäller dock inte för LO-jobb, där det ofta är abetsskador som gör att folk byter arbete. Och för högutbildade som byter jobb är det ofta utbrändhet som gör att de tar andra arbeten och går ner i lön – i de fall det går. Ju äldre du blir så är det svårare att få arbete – oavsett om du är högutbildad eller lågutbildad.

Då är det riktigt intressant att alliansen vill att man ska jobba tills man blir 75. Så gamla männsikor får inte anställning, och många orkar inte fysiskt eller psykiskt. Hur många 75-åringar skulle kunna jobba som balettdansare eller på stressiga aktiebörsar, jag bara undrar.
Ungdomar är också arbetslösa, är det inte viktigare att få in dem på arbetsmarkaden?

Nej, vi kanske inte bör föda så många barn eller ta in så många invandrare innan vi har löst arbetsfrågan. Unga och utrikes födda måste kunna få arbete – och de som vill byta i medelåldern måste få fler möjligheter att göra det om de önskar.

Jag vill ha ett längre liv och jag är i medelåldern – så vad väntar jag på? Dags att byta jobb!

Kommentera

