Vi vill inte ha hen

Mitt barn är ingen hen!

En ny undersökning ­visar att majoriteten av småbarnsföräldrarna är negativa till ordet hen.

– Det blir problematiskt när det används om människor av kött och blod, ­säger språkforskaren ­Karin Milles.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article16946427.ab

Ja, det förstår jag verkligen. Jag skulle aldrig använda hen om en människa av kött och blod, utan om jag inte vet könet och det inte har någon betydelse. ”Jag tycker att hen som skrev insändaren ”Vän av ordning” har fel”, typ.

Karin Milles tycks vara för ordet. Hon hänvisar även till att det blev ett ramaskri då man införde du-reformen, men menar på att det var bra att slippa konstiga tituleringar. I mitt stilla sinne kan jag fråga mig vad som är fel med att nia folk om man inte vill dua. Det funkar utmärkt i Tyskland och Frankrike, inte kör man med titlar och tilltal i tredje person där.

Åsa Erlandsson upprörs också i sin krönika över att folk blri upprörda av detta lilla ord. Varför engagerar vi inte oss i klimatfrågan eller i bombningarna i Syrien? Ja, varför gör inte DU det, då, Åsa? Borde man inte snarare ta tillvara på olikheterna mellan män och kvinnor, ta fram det positiva med att det faktiskt FINNS två (och kanske fler) kön istället för att könsnesutralisera allt? Det finns nu en gång två kön, män och kvinnor. En del känner att de har fötts i fel kropp, en del föds tvåkönade. En som fötts i fel kropp skulle jag tilltala det andra könet. Är de två kön är det både han och hon. Synd att inte naturen har löst det så, så hade vi sluppit tjafstet.

Den dagen folk anser att ordet är praktiskt kommer de självmant att använda det. Rädslan för ordet tror jag beror på att vi i sann PK-anda prackats på ordet. Om det inte funkar för folk kommer det dö ut, annars så blir det naturligt.

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article16947410.ab

Åsa Erlandsson menar i en annan krönika att det inte är så att hen-förespråkarna vill könsstympa ditt barn, eller dig heller för den delen. Men just det faktum att detta prackas på oss, precis som att de könssterotypa rollarna prackas på oss, som ni själva säger, GÖR att vi slår bakut!

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article15848172.ab

Vidare talar hon om könsneutrala leksaker som en katalog har. Detta har också varit uppe tidigare i min blogg. Men det handlar inte om könsneutrala leksaker utan att pojkarna helst ska leka med dammsugare och flickor med gräsklippare. Även Pinglan anser att man ska få välja. Men då dessa ombytta könsoller prackas på oss såsom de vanliga könsrollerna prackades på oss tidigare – ja, då är det ju knappast ett fritt val nu heller!

Så förfasar sig Åsa vidare över att vita kränkta män (nej, neutralt ska det ju vara, människor som är hen, heter det ju) menar att jämställdheten har gått för långt, vilket inte är fallet eftersom män tjänar mer. Jag hörde något om att kvinnor har MER i lön än män i förhållande till hur mycket de är på jobbet. Även de kvinnor som inte har barn prioriterar annorlunda. Men jag vet inte om det är sant, om någon hittar den statistiken så kommentera det. Och till er som nu vill att män ska betala mer skatt – det GÖR de redan, de tjänar mer. Och idag står det ju faktiskt fritt att välja om man vill skaffa familj eller inte, och om man nu tror att det är en kvinnofälla – varför inte välja bort? Kan inte kvinnor fatta egna beslut?

Och för övrigt, angående manshat och könsroller – jag talade med en kompis om detta för ett tag sedan, och nog är det konstigt att om en kvinna har obekväma skor så är det förtryck, men om till exempel en transvestit har det så är det frigörelse och eget val! Precis som i fallet med leksakerna – jag kanske OCKSÅ väljer krinolinklännig (eller burka – DÄR är det inte kvinnoförtryck, tydlgigen) även om jag är kvinna!

Och utseendekrav har BÅDE män och kvinnor på sig idag, det är inte lätt för NÅGON! Så det är fan inte bara synd om kvinnor och queermänniskor! Der är lika synd om gubbslemmet och vi vill inte ha något gubbvälde. Förlåt, henslem och henvälde ska det vara…

Kommentera

