Tåg dit, buss tillbaka – eller?

Nu, denna dag då flest ska ut och åka så står bussarna stilla. Fler kommer ta bilen – och antagligen blir detta den dag då flest dör i trafiken. Tack och lov så går tågen. Också Pinglan åker bort över midsommarhelgen. Dit hon åker tar hon tåget. Tillbaka har hon bokat bussbiljett. Det ska bli spännande at se om hon kommer tillbaka i tid till jobbet på måndag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16994060.ab

Samtidigt är det lite sjukt av Aftonbladet att nästan mena att det blir fler som dör bara för att bussarna inte går. Många som kommer att dö skulle tagit bilen i vilket fall som helst. Men snacka om att bussförarna behöver bättre avtal. Och samtidigt kan jag känna mig kluven till de moderater som ändå körde bussarna. Jag håller helt med om att man i detta fall förringar bussförararnas jäkliga arbetsförhållanden och otrygga avtal. Men å andra sidan – dessa moderater som agerat strejbrytare har ju INTE denna otrygghet. Lika lite som att om man sparkar en vaktmästare på en arbetsplats betyder det ju inte att receptionisten nödvändigtvis har ett taskigt läge. Och dessa moderater är antagligen inte anställda av Kommunal. Och om de vill köra gamligar till vårdcentraler, om det faktiskt KAN betyda liv och död för dessa gamlingar – varför inte? Skulle de inte ha fått köra taxi heller i ett sådant läge?
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article16991153.ab

Skulle jag säga att ”jag gör jobbet i ditt ställe, jag är inte drabbad, men vill att du ska få bättre vilkor och i riktigt jävliga fall – mindre problem” – hur kan jag då vara strejkbrytare?

Hursomhelst, en Glad Midsommar önskar Pinglan.

Kommentera

