Har man inte missat något?

På årsdagen av Utøyamorden skriver politiker att extremismen har ökat i samhället och att vi inte lärt oss något av detta. Tyvärr är det så att folk aldrig kommer att lära sig. Har vi inte lärt oss av vår historia som iallfall finns nedtecknad sedan 6000 år tillbaka så lär vi inte lära oss på två är.

Det har bara gått två år sedan terrordåden på Utøya, men ibland känns det som vi inte har lärt oss någonting av dem. Högerextremism och främlingsfientlighet fortsätter att flytta fram sina positioner, skriver Carin Jämtin och Gabriel Wikström.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/daden-blev-ingen-vandpunkt_8364628.svd

De förvånas över att livet går vidare. Och för de flesta av oss gör det det, det MÅSTE göra det, hur skulle vi annars kunna leva vidare? Givetvis sörjer jag med de drabbade, men tragedier sker varje dag. http://hogbergstankar.blogspot.se/2013/07/utoya-och.html

Antidemokratiska organisationer lockar till sig ungdomar via olika internetforum. Nu måste vi förse unga med verktyg och ett kritiskt tänkande som gör det möjligt för dem att genomskåda propagandabudskap och förvanskad information, skriver Amir Adan (M).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/stark-motstandet-mot-valdsbejakande-extremism_8366128.svd

Han talar vidare om att våldsbejakande högerextremistiska sidor på nätet har över 144 000 besök varje dag. För att få lite perspektiv kan denna siffra jämföras med de åtta riksdagspartierna som tillsammans har ungefär 19 000 läsare dagligen.

Med andra ord – det är högerextremistiska internetsajter som bär skulden till Anders Behring Breiviks dåd, och de lockar ungdomar till sig. Inte heller lär man ut kritiskt tänkande i skolorna. Men om man lär ungdomar tänka kritiskt så kommer de per automatik att inte ta till sig extremismens tankar.
Visst, det komer antagligen att minska. Men försvinner gör det inte. I synnerhet inte om det sker på det sätt som det sker i dag (då det sker). Idag får elever med ”fel” åsikter sänkta betyg i samhällskunskap. Med andra ord, debatten stryps i dagens skolor, så det är klart att elever inte får lära sig att argumentera och stå för sina argument, eller ens få en rättvis chans att omvärdera dem.

Med en kunskap sittandes i ryggmärgen om vikten av kritiskt tänkande vid informationsinhämtning kommer individen i ökad utsträckning än i dag ha möjlighet att bilda sig en egen uppfattning. Detta kommer såväl att stärka motståndet mot våldsbejakande extremism som att medvetandegöra vikten av att leva i ett öppet och demokratiskt samhälle, skriver Amir Adan.

Problemet idag är att samhället inte ÄR öppet. Idag är man så rädd för att kränka andra så man knappt törs skriva att man tycker att någon har fel på nätet ens utan att riskera repressalier, än mindre skulle då jag våga uttrycka min mening på gatan!
http://store.blogg.se/2013/july/medskyldiga-carin-och-gabriel.html

lars Björndahl, även han moderat, ger et bra svar. Eller rättare sagt, ställer bra frågor? Hur når man ungdomar på glid in i våldsbejakande extremism, in i kulter med tvivelaktig värdegrund? Var går gränsen mellan åsiktsfrihet och åsiktsförtryck? Gränsen mellan rätten att uttrycka en åsikt och verbalt förtrycka en medmänniska?
http://bjorndahl-moderat.blogspot.se/2013/07/om-extremism-vald-och-humanistisk.html

Och jag tror fortfarande på att om människor har arbeten, bostäder, skäliga levnadsförhållanden och mår bra, ja, då minskar hatet också.
http://martinmobergsblogg.blogspot.se/2013/07/sommarbetraktelse-den-hjalpande-handen.html

KRAM till er alla! Och var rädda om varandra.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: