Jag är glad att jag inte är en helig kvinna

Malin Ullgren skriver i DN att heligheten i den gravida kvinnan aldrig har omfattat kroppsvätskorna. Förlossningar omges av ett skimmer, man åker till ett sjukhus och några timmar senare kommer man ut med ett barn. En kvinna med ett barn är en riktig kvinna, en madonna.

Vad man inte talar om är vad som egentligen sker under en förlossning. Det vill säga: man exponerar sitt underliv i ett icke-sexuellt sammanhang. Man skriker och grimaserar och blir rätt ful. En del blir otrevliga och svär. Det kan, som tidigare nämnts, komma bajs. Man kan kräkas. Många är dessutom jättetjocka, och inte bara om magen.

Ullgren menar att många kvinnor är mer rädda för detta än för den smärta som förlossningen innebär och att detta säger mycket om vad det innebär att fostras till kvinna.

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/malin-ullgren-heligheten-kring-den-gravida-kvinnan-har-aldrig-omfattat-kroppsvatskorna/

Men det värsta kvinnoförtrycket vi utsätt för är väl ändå detta att vi faktiskt ska ha barn till varje pris. Om du inte ahr fött barn är du ingen riktig kvinna, det är snarare DEN normen som gäller! Kvinnor hjärntvättas av varandra till att skaffa barn. Det är INTE patriarkatet som gör det! Och precis som någon skriver i konnetarerna, abort och mens är äckligt också. Man behöver väl inte vara man för att faktiskt tycka det är äckligt att gå omkring med blod i byxorna, jag är bara SÅÅÅ glad att jag är såpass gammal att jag inte menstruerar längre! Att slippa illamående, värk och blod – det finns inte ord på hur lycklig jag är!

Denna artikel är bra i det hänseende att den faktist tar upp att det är kvinnor som ofta står får kvinnohatet. Det stämmer nämligen rätt väl på de erfarenheter jag själv har gjort. Det är KVINNOR som klagar på att andra är för tjocka, för anorektiska, för fula eller bara bryr sig om sitt yttre. Jag har ALDRIG hört en man kläcka ur sig sådant, sorry, brudar!

Nu ska jag dra till stranden istället, härligt att bada när det varmt utan att behöva tänka på mens utan bara vara glad över att jag inte är Guds bästa barn!

Kommentera

