Ena dagen har man jobbångest, nästa dag mår man bra av att jobba

För några dagar sedan skrev jag om jobbångest och at det inte alltid är så lätt att följa de goda råd som man får då man ska ut & jobba igen. http://www.svd.se/naringsliv/karriar/sa-overlever-du-att-semestern-ar-slut_8394262.svd
Samma tidning som tar upp denna oro skriver också att man mår bra av att börja jobba igen! Man mår nämligen bra av att veta att man har sin ekonomi säkrad (jag skulle då inte fan jobba om jag vann några miljoner på lotto), jobgemenskap (vad har man gemensamt med personer man inte väljer att umgås med) och framför allt – KASAM! För ni som undrar vad KASAM står för så betyder det känsla av sammanhang, någon som hette Antonowsky kom på detta. (Jag kan inte se ett sammanhang i att jobba, jobba måste man, och man KAN inte påverka sin situation, jag vill inte skriva mer, då fattar folk vem jag är säkert, och jag vill vara anonym, hihi.)

Sedan mår man skit om man är arbetslös för att samhället ser en som mislyckad då. Dessutom har man taskigt med stålar. Men det är situationen som gör att man mår dåligt, enligt Pinglan, inte fakta att man inte gör någon samhällsnytta.
Men tydligen är det de som mår dåligt som också förlorar jobben först. Så vad är hönan och vad är ägget?
http://www.svd.se/naringsliv/karriar/darfor-mar-du-bra-av-att-borja-jobba-igen_8398464.svd

Nej, solen skiner, jag vill sola och bada, inte jobba!

Kommentera

