Det lönar sig inte – jag VET!

Du får ett bättre liv efter en dags utbildning som truckförare än efter fem års studie till bibliotekarie. Lönen är ungefär lika och du förlorar mindre pensionspoäng. Dessutom är det otroligt svårt att få jobb som bibliotekarie.

Även jobb som översättare och lärare är lågt betalda. Som översättare är det svårt att få jobb, därför låg lön. Att läraryrket är lågt betalt är mer förvånande, har du rätt utbildning får du jobb hyfsat lätt och kan ställa villkor.
http://www.dn.se/ekonomi/utbildningarna-som-inte-alltid-ger-hogre-lon/

Artikeln som belyser detta har dock några fel. Att det skulle bero på att det är kvinnoyrken- varför tjänar faktiskt sjuksköterskor hyfsat då? Och som översättare är det som för informatörer – du BEHÖVER inte 5 års högskola, men du KAN ha det! Sådana jobb KAN du jobba upp dig inom också.

Jag berörde detta dilemma i et blogginlägg där jag skrev att jag ångrade min utbildning. https://ejkorrekt.wordpress.com/2012/01/05/jag-angrar-ocksa-min-utbildning/
Så, jag VET att det DN skriver är sant.

Och jag skulle ALDRIG rekommendera mina syskonbarn att läsa vidare om det INTE är så att de brinner för jobbet de vill ha! Då blir de iallfall inte olyckliga som jag.

1. Man får inte bättre lön (snarare sämre), 2. Man får stora studieskulder. 3 Du får mycket mer ansvar och behöver ta jobbet med dig hem. Det enda positiva är att du får något större frihet att bestämma över ditt sätt att arbeta – om du INTE är lärare, jobbar på sjukhus eller i lånediskar på bibliotek!

http://www.dn.se/ekonomi/truckforaren-jag-kan-inte-vara-annat-an-nojd/

http://www.dn.se/ekonomi/bibliotekarien-sammanlagt-har-jag-pluggat-i-over-fem-ar/

Kommentera

