Det är väl inte bara gravida kvinnor som får sluta?

Amal, 23, berättade för sina kollegor att hon väntade barn.

Några veckor senare avbröts hennes provanställning utan motivering.

– Jag är övertygad om att jag fick sparken för att jag blev gravid, säger Amal.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article17280603.ab

Amal har nu anmält McDonalds i Angered till DO, Diskrimineringsombudsmannen. Hon är nämligen övertygad om att hennes provanställning avbröts eftersom hon var gravid.

Att gravida kvinnor känner sig missgynnande på arbetsplatsen är inte ovanligt. Problemet handlar snarare om svårigheterna att bevisa vad som verkligen har hänt.

Och tacka fan för det! Jag tackar Gud för att jag inte har småbarnsföräldrar som närmaste kollegor, de är ju fan borta mer än de är där! Så det är inte konstigt att en del arbetsgivare agerar på ett sätt som de inte får! I Sverige är det nämligen förbjudet att se till att företag går att driva, för annars diskriminerar man gravida kvinnor och män och kvinnor som har småbarn! Och vem vill anställa någon som inom några månader drar och är borta ett långt tag – hur kompetent personen än är!

Men om man är kvinna eller gravid så är man alltid ett offer. Att en provanställning slutar KAN ju faktiskt ha andra orsaker. Jag har själv fått sluta provanställningar – utan förklaringar, och jag har ALDRIG varit gravid i hela mitt liv!
Men då kanske det är DET som är felet, att jag är en barnfri asexuell kvinna, och sådana kanske saknar social kompetens eller nåt, inte fan vet jag….

Man ska dessutom vara medveten om att enligt LAS så kan en provanställning pågå i max 6 månader och har 2 veckors varsel. Både den provanställde och arbetsgivaren kan avbryta provanställningen när som helst, och ingen av parterna behöver ange någon anledning. Och det är klart att det blir svårt att vinna i rätten DÅ, när detta system som faktiskt ska gynna både arbetstagare och chefen gäller.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article17280613.ab

Men det är klart, i detta balkaniserade land så är du alltid diskriminerad om du är kvinna, invandrare, för gammal, för ung eller homosexuell. Tillhör du någon av dessa grupper så GÄR det inte att få rätt, du då kränker man…

1 Response so far »

  1. 1

    Pelle Svensson said,

    Om du är MÄNNISKA, och inte tillhör makt eliten så är det väldigt svårt att få rätt. Är så trött på att hör om endast vissa ”gruppers” utsatthet.
    Jag nekar inte till att detta inte förekommer, men vi måste sluta dela in det i grupper och se att det är människor som blir utsatta.

    Kön, sexualitet, politik samt diverse anledningar är sekundärt.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

