Därför ska du kalla dig feminist – och därför vägrar jag att göra det!

I det senaste numret av Veckorevyn så intervjuar man några kändisar och berättar varför de är feminister. Veckorevyn förfasar sig dock över att så många kända kvinnor inte vill kalla sig feminister! (Inte ett ord om varför MÄN inte vill kalla sig feminster, hur jämställt är DET?)
Jag kan mycket väl tänka mig varför. Många vill inte bli sammakopplade med SCUM-manifestet och Valerie Solanas. Dessutom så diskrimineras även män på grund av sitt kön i till exempel i vårdnadstvister, och vid krissituationer räddas kvinnor och barn först – och det är män som förutsätts rädda dem!
Om jag är för sann jämställdhet så är jag humanist. Inget annat. Det är MÄNNISKAN som gäller. Inte könet, åldern, etniciteten, religionen eller den sexuella läggningen. Feminism STÅR tyvärr för något som inte är okej, även om det inte är alla typer av feminister som anser att män är djur.

Om jag anser att invandrarpolitiken är fel så skulle jag ändå inte rösta på SD. Även om inte SD är rasister så dras många rasister dit – och det är inget jag står för.

Jag skulle inte ens kalla mig jämställdist. Även om Pär Ström och Pelle Billing har rätt i mycket, så kan det bli lite VÄL att det är MÄN det är synd om. Som sagt, BÅDE män och kvinnor får ta skit!

Något som sådana som Bitterfittan inte tycks fatta. För några månader sedan kunde man läsa i Ottar om hur Maria Sveland skriver på en bok om hatet mot feminster. Ty de som står upp för feminism riskerar att utsättas för hot på nätet. (uppenbarligen hotas inte män eller de som har rasistiska åsikter – att Pär Ström tvingades lägga ner Genusnytt hör inte het).

http://www.ottar.se/artiklar/dagbok-fr-n-feministisk-skrivarverkstad

Per Ström är inte någon som Bitterfittan gillar. Men sorry, han HAR rätt i att kvinnor gör andra prioriteringar än män. Och då man gör prioriteringar så vinner man på det ena området och förlorar på det andra. Det gäller också både kvinnor och män.
Och nej, Maria, jag hyllar INTE ABB bara för att jag anser att både män och kvinnor ska ha både rättigheter och skyldigheter.
Jag kommer INTE att köpa din bok…

Viktigare är väl att kämpa mot våldtäkter. Men detta kan man väl lösa enkelt. Män är ju djur, enligt feminster, och då ska vi väl inte ha sex med dem. Enkelt, bli asexuell, eller lev åtminstode asexuellt eller lesbiskt. Om männen vet att du är asexuell eller lesbisk så HAR de inte sex med dig – och OM de har det så har de ju våldtagit dig. Enkelt. Då behöver man inte tjafsa om ifall kvinnan var med på det eller inte. Ty vet man att riktiga kvinnor och riktiga män inte har sex – då spelar det inte någon roll om kvinnan har uppmuntrat – du ska ju kunna stå emot – eller?

VR tar också upp att var fjärde kvinna är rädd för att gå ut om kvällen. Ändå är det mest män som utsätts för våld. Tror nog att folk är räddare över lag för att gå ut på kvällen. Likaså att kvinnokroppen objektifieras. Det gör manskroppar också, upplysningsvis. BÅDE män och kvinnor har krav på sig hur de ska se ut och hur de ska vara.
Dessutom är det fler män än kvinnor som säljer sex. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fler-unga-man-an-kvinnor-saljer-sex-i-dag/
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1869578-fler-killar-an-tjejer-saljer-sex
http://www.genusfolket.se/nyheter/ropa-inte-hej-om-prostitutionens-kon/
Då en kvinna säljer sex är köparen oftast en man, då en man säljer sex är det 50-50. Sålunda är det flest män som både säljer och köper.

För att återgå till VR så tycks kvinnorna som står för att de är feminster inte kunna svara på varför folk inte vill kalla sig feminister. De tror att det är för att folk har en föreställning om att de inte rakar sig under armarna! De har HELT rätt i att feminister och icke-feminister kan se ut hur som helst. Men DET fattar väl för fan en icke-feminist också! Jag har bara hört EN icke-feminist säga att feminister är fula – och DÅ protesterade jag! Som sig bör.

Vi måste alla få vara olika. Oavsett om vi tror på feminism, Jesus eller Spaghettimonster.

1 Response so far »

  1. 1

    Elin said,

    Jag skrev om varför jag ÄR feminist och andledningar till att man inte säger sig vara det!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

