Tagga ner, bekräftelsenarkomaner!

Charlotte Perrelli står på scen 50 timmar efter att hon krystat ut en bebis. Någon annan är tillbaka på sin målvikt en vecka efter förlossningen och instagrammar bildbevis så att ingen ska missa det. En tredje sitter inte bara där och ammar utan passar samtidigt på att starta några företag och skriva en bok – om hur du kan bli lika effektiv. Mammarace:et når ständigt nya nivåer och helst skulle jag vilja hälla en hink iskallt vatten i huvudet på dem och ropa: ”Tagga ner, bekräftelsenarkomaner!”

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article17292502.ab

Så skriver Åsa Erlandson i Aftonbladet. Och sorry, men hon har rätt. Varför är det inte okej att varva ner, vad är det dessa tok-kvinnor ska bevisa?
Det verkar som om både män och kvinnor skulle behöva lära sig hur man slappnar av. Men det mest misslyckade du kan vara i Sverige är att ha de skönt framför TV:n hela kvällarna och inte ha barn!

Jag som är barnfri får ofta höra att jag inte har något att göra, typ. Men INGEN vet väl vad jag gör med MIN tid. Och jag är GLAD att jag inte hänger framför dumburken i timmar dagligen, då hade jag varit en misslyckad egoist utan like. Är det sådant dessa stålmammor ska bevisa? Och hur bra mår barn av att ha utbrända ADHD-mammor?
På 50-talet var kivnnor glada att inte behöva yrkesarbeta, vilket de var tvungna till under kriget, då männen gjorde militärtjänst. Men om du inte vill yrkesarbeta är du en bakåtsträvare som hånar kvinnorörelsen. Nej, jag tror inte att feminism är bra för barn, varken pojkar eller flickor som inte har NÅN förälder hemma som ägnar sig åt DEM och lär dem bli starka och trygga individer i sig.
Mina föräldrar var båda yrkesarbetande och de VAR stressade! Jag bestämde mig tidigt i livet att jag ALDRIG skulle yrkesarbeta om jag skulle ha barn. Och det har jag hållt fast vid.

Och att jobba två dygn efter förlossningen, vad kommer nästa gång för att visa sin duktighet. ”Jag jobbade två timmar efter förlossningen”? Ursäkta mig, jag vill inte kränka, men för mig är ni ena riktiga praktidioter!

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article17290754.ab

Kommentera

