Att rösta är som att välja mellan pest och kolera

Snart är det val i Norge. Och de unga som ska rösta för första gången är inte sådär överlyckliga. Det känns som att välja mellan pest och kolera, menar de.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/att-rosta-ar-lite-som-att-valja-mellan-pest-och-kolera/

Jag förstår precis vad de menar. För mig är högern helt skogstokiga då de vill höja pensionsåldern och höja straff för narkotikainnehav. (Så uppfattar jag dem iallfall.) Vänstern är ännu värre i tokfeminism, lättkränkthet och ökad invandring. (Så uppfattar jag dem iallfall.) Sverigedemokrater är ju rasiter (Så uppfattar jag dem iallfall).

Och vill man inte ställa upp på detta är man en otacksam jävel som är osolidarisk med de som lever i diktaturer.
Vad man inte tänker på är att unga har fattat mer än äldre, nämligen att demokratin är död och att det hela EGENTLIGEN handlar om ett val mellan två nästan likadana alternativ. Och att de gör som de vill oavsett vad folk tycker. Är man till exempel emot invandring så är man per automatik rasist (därför är det helt okej att skälla på vissa folkpartister, för att inte tala om sverigedemokrater), även om det många gånger är för att man INTE är rasist utan VILL att invandrare ska få en chans här i Sverige då man vill att folk ska lära sig svenska för att kunna jobba och leva här. Inte fan skulle jag vilja bo i Iran utan att folk krävde att jag skulle försöka lära mig persiska!
Och, sorry, jag kan faktiskt fatta att folk blir förbannade om de får betala 400 kronor för ett läkarbesök då en papperslös betalar 50 kronor. Du kan ju faktiskt också vara arbetslös och ha taskigt med pengar även om du är blond och blåögd…

http://mitt-i-steget.blogspot.se/2013/09/kaninen-ur-hatten.html

Man tror att högern kommer att vinna i Norge och att Fremskrittspartiet, Norges motsvarighet till SD, tar plats i riksdagen för första gången.

Intressant är bara DN:s rubrik ”Högervind talar för maktskifte”, det låter ju som om man skulle skriva att SD bidrar till ett moderatstyre, och inget av våra svenska övriga partier vill samarbeta med SD.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hogervind-talar-for-maktskifte/

Och om norrmännen, som har råkat ut för ett terrordåd av en som var ÄNNU mer till högger än dessa, ändå vill ha fram dem, tja, NÅT beror det ju på…

Kommentera

