Marie Granmar, nu har jag läst din bok

Då jag skrev ett inlägg om Marie Granmars bok ”Operation barn” och vad Hanne Kjöller ansåg om boken så fick jag ett svar av Marie själv i kommentarsfältet.
Nu har jag läst boken, och sorry, Marie, min tolkning av den är precis som Hanne Kjöllers. I boken beskrivs det hela just som ”barnprojektet” och inte som ”strävan efter att få barn”. Och då någon menar att ”Bara för att man inte kan få barn genom att ligga, har man då ett större ansvar för föräldralösa barn i världen och mindre rätt att bilda sin egen familj?” så kan jag bara säga att ”både ja och nej”. Du har ingen skyldighet att adoptera barn, men du har inte heller någon rättighet att överbefolka planeten…
Men, okej, jag är ju en av de där frivilligt barnlösa som nog inte tycker om barn, så mina dumma argument köper du ändå inte.
Intressant är också att du också verkar vara emot adoptioner på grund av att det kan förkomma barnhandel. Men du verkar vara för embryoadotioner och surrogatmödraskap. Även där kan de ju handla om handel och utnyttjande av människors kroppar.
Så blir du upprörd över att en del av dina vänner verkar vara nöjda med singellivet och inte vill ha barn då de vill att du ska bestämma dig om du vill följa med på en resa eller inte. De är kallsinniga enligt dig (så tolkar jag det iallfall). Tja, de som har barn anser ju att vi som inte har barn är osolidariska om vi inte har tid att vara på jobbet mer än ni som har barn. Så vi är väl ett känslokallt släkte om vi inte vill bidra bill miljöförstöring, arbetslöshet, bostadsbrist och konflikter.
Det är sådant som gör att jag är stolt över att jag aldrig blev mamma och att jag stod emot grupptrycket att skaffa barn till varje pris. Sedan kan jag verkligen GE creds till de som adopterar och på så sätt hjälper barn. Sorry, även om det har förkommit handel så har väl barnet det bättre hos en adoptivfamilj i Sverige än i svält, sexhandel eller konflikter.
Du säger också att inseminerade barn och adopterade embryon mår bättre än barn som kommit till genom sex. Då måste ju även adoptivbarn må bättre av samma orsak – nämligen att föräldrarna fått kämpa mer för att få barnet. Med andra ord – även homoföräldras barn måste ju må bättre eftersom deras föräldrar har fått kämpa mer för att få dessa barn.
Det hänvisas även till Torjbörn Tännsjö som menar att det är bättre att födas än att inte födas – om man inte föds med ett svårt handikapp! Men va fan, rent ut sagt- vad är det som säger att du har ett taskigt liv om du föds med stora funktionsnedsättningar?? Fråga David Lega och Mikael Andersson om de anser att deras liv är meningslösa, vet jag! Och vad säger att mitt liv är toppen även om jag föds UTAN funktionsnedsättniggar? Eller råkar ut för en olycka som gör att vissa delar slås ur funktion? Vem som helst av oss kan bli en invalido, livet kan störtdyka jävligt fort…
Det hela handlar om en Känsla Av Sammanhang, det vet vi alla som har läst vår Antonovsky.
Men det tycks ju vara så att man kan göra barn bara med de anlag du vill ha hos dem. Barn är ju till för att föräldrarna ska förverkliga sig själva. För inte är de väl till för sin egen skull i dennna jävla värld? Och jag tro själv mer på Antonovsky än på Maslow. Det är inte så att vi alla har samma behov som behöver tillfredsställas i en viss ordning, Kasam ser olika ut för oss alla..
Du säger också på ett ställe i boken att förr var det så att kvinnorna var hemma med barnen och männen jobbade jämt för att ha råd att försörja familjerna utan speciellt mycket kontakt med barnen. Bra för vem? Idag skaffar sig folk barn på egen hand. EN förälder ska stå för försörjningen och måste jobba jämt. Vem har då kontakt med barnen? Bra för vem, undrar jag.
Nej, jag blev fan bara förbannad då jag läste boken. Säg gärna emot mig, jag tar gärna kritiken!
Kram!

Kommentera

