För många unga som går bort

Inte för att jag vet om det har att göra med att jag blir äldre, men jag upplever att det är många omkring mig som dör just nu. Några är äldre, inte så konstigt med tanke på att jag också blir äldre, men även förvånansvärt många som ännu inte uppnått pensionsålder.
Både en kollega och en vän gick bort tidigare i år, ingen av dem hade fyllt 60. En bekantas bekant hade ett barn som dog innan 30. Och flera både gamla och unga har kämpat mot obotlig cancer och förlorat den.

Därför var det med extra stor sorg i hjärtat då jag vaknade till nyheterna i morse och hörde att Kristian Gidlund hade avlidit – fyra dagar innan han skulle fylla 30. Vilken förlust och sorg för hans släkt och vänner!
Jag hörde inte sommarprogrammet, och jag vet inte om jag vill höra de i efterhand heller, det är tillräckligt med känslostormar i mitt liv nu – både omkring mig och i mitt inre, påverkat av yttre faktorer.
Mina tankar går naturligtvis till hans nära och kära, förlusten av en annan människa är alltid stor, och då det är en ung person som har avlidt är det extra svårt och jobbigt.
Det ska bli intressant att se vad som händer med bandet Sugerplum Fairy där han var trummis. Jag slår vad om att deras gamla låter kommer rusa upp på listorna igen, outgivet material kommer ut – och sedan vet man inte. Ny trummis? Nedläggning? Givetvis går mina tankar även till bandmedlemmarna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kristian-gidlund-har-avlidit_8528340.svd
Sin syn på döden utvecklade Kristian Gidlund i de sista kapitlen av sin bok. Redan titeln avslöjade att han inte nödvändigtvis såg den som ett totalt avslut, att ”alltings början” kanske stod och väntade runt hörnet.
Jag hoppas att det är så!
Kärlek Pinglan

Kommentera

