Nu A-stämplar vi filmen!

Stockholmsbiografen Bio Rio inför en ny märkning av filmer. En A-stämpel visar att filmen klarar Bechdeltestet. Vad är nu Bechdeltestet, undrar ni säkert. Jo, det är ett test som visar om en film har minst två kvinliga karaktärer som talar om något annat än män!

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/helena-lindblad-far-pris-for-bechdeltest/

Detta ska tydligen vara ett tecken på jämlikhet. Men finns det ingen annan stereotyp bild av kvinnor än att de skulle snacka om karlar?? Är det inte värre att visa kvinnor som är falska våp som inte kan köra bil, jag undrar bara…

En film där två kivnnor snackar om vädret går igenom, men inte en film där två kvinnor diskuterar om Arne eller Bertil är boven, nä, GUD så dumt!

Ska PK-maffian bli nöjd så ska det väl dessutom finnas två karaktärer som är svarta, romer, homosexuella, och så vidare, som inte talar om något specifikt som stereotyperna gör.

Fast kanske det är bra med märkning ändå. Då vet jag vilka filmer som har konstgjorda karaktärer som inte mostvarar verkligheten ett dugg och som därmed gör filmen mindre trovärdig för mig – och sorry, men då har jag inte nåt intresse av att se den. Ty tro mig, det ÄR inte ovanligt att brudar snackar om killar. Senast idag var det en kvinna som jag känner som inte kunde fatta hur en av hennes väninnor, som är SÅÅ snygg kunde ha en SÅÅ ful man! Jag menar, vem fan BRYR sig?? Det är väl den snygga kvinnan som ska leva med sin man, och hon kanske har vett nog att bry sig om inre skönhet i stället för yttre. Och jag för min del lägger inte ens märke till utseende.

Riktigt roligt är att den tjejen som yttrade detta är medlem i feministmaffian. Hon tjatar ofta om att utseende minsann inte spelar roll och att det är inre värden man ska titta på. Likaså menar hon att det minsann inte är någon skillnad på kvinnor och män, men hon kan bara tänka sig ha sex med hen som har kuk.

Ja, jisses…

Så detta med A-märkning är för mig bara trams. Här vill man ju verkligen göra kvinnor till något som många kvinnor uppenbarligen inte är. Även om jag personligen tycker att kvinnor som bara snackar om män är fjantiga.

Kommentera

