Veckorevyn och rasism

I det senaste numret av VR så är det en lång artikel om varför man inte får säga negerboll. Man spär nämligen på vardagsrasismen och sårar folk. Visst, jag håller med om att man inte ska såra, och rasister är vi tyvärr alla lite var till mans och kvinns. De farligaste fördomarna är att tro att vi inte har några.

I denna verklighetsgranskning intervjuas också Ametist Azordegan. Hon har blivit kallad apa, blattejävel och hora. Tja, det enda inte jag har blivit kallad är blattejävel. Mobbing är fruktansvärt och ska motarbetas, men, folk med invandrarbakgrund är inte de enda som mobbas.

Intressant är också de rasistiska myter som VR listar.

”FLyktingar får saftiga bidrag”. Tja, det är nog lika mycket eller lika lite sant som att sjukskrivna får det. Visst finns det möjligheter att få upp till 30 000 i bidrag i månaden, men, många av bidragen får inte kombineras. Och en jävla tur är väl det, skulle man kunna leva på 30 000 i bidrag skulle nog inte många jobbar, 30 000 är mer än vad de flesta tjänar…

”Sverige har massinvandring”. VR säger helt riktigt att de flesta som invandrar (och utvandrar) är svenskar. Men faktum är att det finns fler iranier i Södertälje än i USA. Och allt fler flyktingar tas emot utan att vi kan skapa en framtid för dem här. Arbetslösheten ökar nämligen starkt även bland infödda svenskar, jag har varit en av dem, det tog ett år DÅ innan jag fick jobb (och joddå, jag är högskoleutbildad), och jag kommer med 90 procents sannolikhet vara arbetslös snart igen. Jag är inget undantag. Är det SÅ svårt för svennar så är det ju fan inte lätt om man inte ens kan språket här! Vill vi importera arbetslöshet?

”Sverige kommer att islamiseras när det byggs moskéer” . Okej, det finns 10 moskéer och 3 400 kyrkor. Men räcker det inte med att vi blev pådyvlade kristendom för 1000 år sedan? Har kristendomen varit enbart av godo? Varför skulle islam vara så mycet bättre? VR frågar oss också då vi var i kyrkan senast. Svar för mig är – i somras! På konfirmationer. Dessutom så ger jag mig fan på att VR är en sådan tidning som glatt stöder påståendet om att religiösa skulle vara mer korkade än andra. I så fall måste det väl gälla både muslimer och kristna – eller?

”Invandrare är fientligt inställda till svenskar”. Både bland invandrare och svenskar finns det rasister, tyvärr. Enligt BRÅ var 4% av hatbrotten riktade mot svenskar, 96% mot invandrare. Men det kan förklaras med att 10% är invarndrare, 90 % är svenskar här. En rimlig siffra kunde då ha varit 10% hatbrott mot svenskar, 90% mot invandrare. Men man ska också veta tt hatbrott mot invandrare också begås av – andra invandrare! Två fall nyligen var den kvinna som fick slöjan avsliten och misshandlades i Farsta och den svarte man och hans son som misshandlades av kurder på en bro i Malmö. Förresten,l ett hatbrott kan väl begås av en svensk mot en annan svensk också…

”De har dålig kvinnosyn”. Dålig kvinnosyn finns det inom alla nationaliteter. Eftersom det finns fler svenskar i Sverige så begås fler våldtäkter av svenskar. Men om man har sett Efterlyst så är det 1% av svenskar som är kriminella (joddå, VR blandar in detta i kvinnosynsfrågan de också) och 2% av invandrarna. Antalsmässigt är svenskar mer kriminella eftersom de flesta som bor här är svenskar. Procentuellt är fler invandrare kriminella eftersom kriminalitet frodas bland dem som har det svårt, och invandrare står oftare utanför samhället.

”De som kom till Sverige på 1970-talet var högutbildade medan de som kommer nu är lågutbildade”. VR skriver att de invandrare som kommer idag är bättre utbildade än sverigedemokrater. Det tror jag säktert, men att fördomen har uppstått tror jag snarare beror på att på 1970-talet kom arbetskraftsinvandring till Sverige, idag är det flyktinginvandring. Men rätta mig gärna om jag har fel!

”Jag är inte rasist, men…” Idag menar folk att man faktist får tycka vad man vill, vi har ju trots allt yttrandefrihet i Sverige. Men då är man inte en värdig vuxen människa! man får skita på badrumsgolvet (det gjorde en tjej då killen var otrogen enligt samma nummer av VR, och jag slår vad om att det var meningen att man skulle heja på den tjejen då) och ha tidelag (men det föreslås bli förbjudet efter 1/4 nästa år http://www.dn.se/nyheter/sverige/sex-med-djur-forbjuds-1/).

Man säger vidare at 515 terrordåd begicks i Europa förra året, men enbart 1 hade islamistisik anknytning. Intressant att de inte nämner hur många radkikalkristna terrordåd det begicks…
Sanningen DÄR är att det är högerextremister och vänsterextremister som begår terrordåd. De är med andra ord snarare religiösa än politiska.

Artikeln i VR börjar med att man säger att nationalismen i Sverige växer sig starkare. MEN, va fan? Att vara nationalist behöver väl inte innebära att man är rasist. Alla som bor i USA och hejar på deras fotbollslag hatar väl inte de svarta spelarna i laget – eller? Men vad vet jag, uppskattar jag allemansrätt, jämställdhet, restriktiv drogpolitike, whatever, så kanske jag är rasist, inte vet jag…

Och det ÄR faktiskt så – det heter NEGERBOLL!

Erik Vilde vet vad som är rasism och inte! Love you!

1 Response so far »

  1. 1

    Rick said,

    Jag brukar säga att nationalism är lite som alkohol. I små mängder är den rätt hälsosam, men överdriven konsumption skapar mycket allvarliga problem. Alla kan inte hantera nationalismen, tyvärr.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

