Det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att skaffa barn!

Jag har tidigare skrivit om Lena Andersson, som är frivilligt barnlös, eller barnfri, om man så vill. Hon medverkar i antologin ”Ingen mamma” som snart utkommer på bokförlaget Atlas. I denna bok skriver tolv kvinnor om sin barnfrihet, medverkar gör bland andra Birgitta Stenberg, Annina Rabe och Jane Magnusson.

Det är inte människan som vill leva vidare, det är generna, skriver Lena Andersson, som menar att detta med barnalstrande är en social konstruktion. Ett samhälle ska inte ha synpunkter på hur många barn som bör födas, och endast det som har existerat kan berövas något. Så även om jag kan vara glad för att min mamma inte tänkte som jag så kan jag inte befrukta varje ägg från livmodern för det! Och Sofie Åberg, som har valt att sterilisera sig har inte ångrat sig en sekund!
http://www.dn.se/insidan/jag-har-inte-angrat-mig-en-sekund/

Men mycket riktigt – de som får ett barn får genast höra tjatet om ”när ska ni ha fler”. Så ni kan ju tänka er vad de som inte vill ha barn alls får höra! Och ännu värre – de som inte kan få barn ens!

Precis som Lena Andersson så skulle jag aldrig kalla mig för mamma. Inte ens för ”ingens mamma”! Ordet mamma är över huvud taget inte förknippat med min person, har aldrig varit, så jag kan mer än väl förstå Lena Andersson. Jag har sedan jag var barn själv velat fortsätta som hittills i det fallet: det var en tillräckligt jobbig förändring i mitt liv då jag blev storasyster, det gick snabbare att vänja sig vid tanken på syskonbarn till och med. Kanske för att jag inte vill växa upp riktigt, trots att jag är över femtio nu!

Jag går dock längre än Lena i och med att jag inte ens vill gifta mig eller leva i ett förhållande. Sorry, men jag är en sådan idiot att jag till och med anser att kärlek och sex är mycket av sociala konstruktioner än drifter. Precis som barnlängtan eller längtan efter att plocka svamp i skogen. Eller att dricka vin till maten.

Med kärlek och sex är det snarare som med nationalism och alkohol. I små mängder är det inte farligt, tvärtom, det kan till och med vara nyttigt under vissa omständigheter: men tyvärr kan inte alla hantera det, och då kan det vara direkt skadligt!

Men för att återgå till familjebildandet: Att bilda familj väntar man sig att folk ska göra. De som vill ha barn behöver aldrig förklara sig. Medan vi som inte vill får höra att vi kommer att ändra oss och att vi bör tänka på de som inte kan!
Likaså får vi höra att vi snyltar på samhället! Vi skapar inga efterlevande som betalar våra pensioner! Att det snarare är de srom sprutar ur sig ungar som inte har något annat val än att leva på arbetslöshetskassa – DÅ är det minsann inte någon som talar om var skattepengarna går och vad det skapar i sämre livskvalitet hos folk!!

Och varför behöver inte de som skaffar barn försvara sig mot folk som talar om överbefolkning och klimatförändringar? Tvärtom, jag har fått ta skit för att jag badar i badkar på kvällarna och flyger till främmande destinationer – men själva skaffar de barn som producerar blöjberg och ska ha el och mat de också! Jävla idioter, jag är ledsen!

Vi behöver minska jordens befolkning. Den kommer likförbannat dö ut en dag, vad ni föräldrar än säger. Om fem miljarder år kommer solen att svälla och sluka jorden, så då finns ändå inte något kvar av oss. Så lev här och nu, behandla varandra väl, låt jorden förbli vacker i stället för att föröka er som kaniner…

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/lena-andersson-barnalstring-ar-frivillig/

2 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Här är en till som inte har velat ha eller har barn! Det räcker så bra med alla barn som redan finns, vi måste kunna ta hand om dem innan vi skaffar fler, typ.
    Men jag vet att jag anses som konstig som dissar barn. Äh, min särbo har fyra ”barn” och jag gillar dem, det räcker.

    • 2

      Pinglan said,

      Word, Tofflan!

      Jag håller helt med dig, det finns redan så många underbara barn (och vuxna), det är bättre att vi tar hand om de människor som redan finns i stället för att göra fler!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

