Många blir provocerade

Stina och Jonas Morian njuter av sitt fria liv utan egna barn. Ibland händer det att någon håller upp sin bebis framför dem och säger: ”Blir ni inte sugna?” Då gäller det att svara diplomatiskt så att det inte uppfattas som kritik mot andras val. Ty många blir provocerade av deras val. Speciellt Stina upplever att hon måste försvara sitt val att inte bli mamma.

Till och med på en anställningsintervju blev Stina grillad när hon berättade att hon inte tänkte skaffa några barn.

– Det hördes på tonen att kvinnan som intervjuade mig blev både provocerad och arg: ”Nähä, och varför inte det då?”. Men jag fick jobbet, säger Stina och skrattar.

http://www.dn.se/insidan/vi-tycker-om-att-vara-flexibla/

Andra gånger händer det säkerligen att kvinnor som inte vill ha barn inte får jobbet, och inte fan snackar man om diskrimineringar då!

Jonas berättar hur han hamnat i situationer där någon håller upp sin bebis framför honom och frågar: ”Nu blir du väl ändå sugen?”

– Säger man nej i ett sådant läge tolkas det som om man kritiserar deras livsval, till och med deras barn, säger Jonas. Det enda som accepteras är att man säger: ”Jo, snart rasslar det nog till.” Alla vill ha bekräftelse på att de har gjort rätt val själva: ”Titta vilka fina barn jag har, och vilket bra val jag har gjort.”

Både Stina och Jonas är dock noga med att inte påstå att de inte kan få barn. Det skulle vara ett hån mot de som verkligen befinner sig i den situationen menar de.

Och det värsta en barnfri kan göra är att lägga sig i hur föräldrar uppfostrar sina barn.

Nåväl, roligt är det att DN åter tar upp detta med barnfrihet. Förra gången de gjorde det var för ett år sedan eller så.

Undrar om det kommer att vara ett återkommande tema i november varje år? Inte fel, i så fall!

3 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Om jag hade fått en sån fråga om barn hade jag rest mig upp och gått därifrån. Nu är det ingen som frågar kärringen om det längre, för en som är 50+ förväntas ju inte vara fertil längre. Men jag får ofta frågor om familj etc. Vad nu det har med mina YRKESKOMPETENSER att göra..? Förstår du???
    /En som ofta inte fattar nåt

    • 2

      Pinglan said,

      Det är SÅÅÅ sant! Idag får man ju inte diskriminera någon som har barn i arbetslivet – och det är helt rätt. Men det verkar vara helt okej att säga vad som helst till oss som INTE har barn! Nu är det gudskelov ingen som tjatar på att jag ska föda heller, även jag är 50+-are, men jag ska helst inte vara stolt över att jag är ingens mamma, om man säger så…

  2. 3

    Asp said,

    Jag får medge att det är bra av DN att ta upp sådant här, även om jag inte är så välvilligt inställd till tidningen i stort, i synnerhet inte efter deras återkommande propagandakampanjer rörande droger som har varit som hämtade ur RNS material. Nu tycker jag väl inte att det är något direkt fel med föräldraskap, men jag är själv inte en förälder och ser inget skäl att bli det bara för att följa med strömmen. Jag tycker att det är en självklarhet att man ska respektera andra människors livsval, oavsett om det handlar om barn, berusningsmedel, religion eller vad det nu är frågan om.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

