Många håller med mig

DN:artikelserie om frivillig barnlöshet har fått många kommentarer. Många förstår inte alls att man kan vara lycklig utan barn, andra håller helt med mig.

En person som fick barn, varav ett med adhd reagarar på att artikelserien fått kommentarer som att barn innebär ett helt liv i glädje. Men vem garanterar det? Då du har sex så FINNS ju risken att du får ett barn som har speciella behov. Hur lycklig är du av det? Och hur lyckligt är barnet? Visst kan du och barnet ha ett fantastiskt liv, men vare sig med eller utan funktionshinder är det någon garanti. En kvinna skriver dessuotm att hon inte vill ha barn just FÖR att både hon och hennes man har gener för vissa sjukgomar. Och barnet kan ju vara mobbat eller få ätstörningar eller drogproblem. Livet är inte garanterat en dans på rosor, och vem fan är så egoistisk att han eller hon sätter barn till detta helvete som denna planet är? (Joddå, jag HAR önskat att min mamma hade tänkt som jag ibland, ifall någon undrar…)

En annan person skriver: ”Jag jobbade inom äldrevården i några år, och upptäckte då att de som mådde bäst var kvinnor utan barn. Det berodde på att de inte satt och väntade på några barn som inte kom och hälsade på dem. Det var en skrämmande upptäckt – men sann. De som hade barn satt ofta och grät för att ingen kom.”
Sug på den, ni som påstår att vi som inte har barn blir ensamma på äldre dar!

Personer från andra europeiska länder är förvånade över att svenska kvinnor vill ha barn till varje pris. Till viss del kan en frivillig barnlöshet bero på att kvinnans yrkeskarriär tar slut i de flesta andra länder då de får barn. Ja, jag skulle många gånger önska att folk tänkte så här också. Mindre konkurrens om arbetstillfällen och mindre utbrändhet på grund av dubbelarbete. Visst, nu protesterar väl några feminister och genushysteriker, men som det är nu så ska BÅDE män och kvinnor helst dubbelarbeta. Och kvinnor DRABBAS ju hårdast eftersom de gör mest hemma enligt genusforskarna. Vad man inte heller talar om i Sverige att då kvinnor tvingades ut i arbetslivet under 40-talet för att männen gjorde militärtjänst under kriget var de själaglada över att åter bli hemmafruar på 50-talet. Visserligen hade de snarare en situation som ensamstående mammor har idag, men, ändå…

En äldre man skriver också klokt om att alla faktiskt inte har den där biologiska driften att föröka sig, och tur är det i denna överbefolkade värld! Och de som säger att ”barn är meningen med livet” – vill man verkligen vara föräldrarnas livsmening? Tack, men nej, jag var själv ett barn som mina föräldrar levde och lever igenom, en snygg accessoar att visa upp. Åter igen – hur jävla egoistisk får man vara? Kom för fan inte och klaga på mig för att jag flyger jorden runt – era barn, blöjberg, bidragande till överbefolkningen och uppvisande av accessoarer som driver andra till psykisk ohälsa – hur egoistiskt är inte DET???
Signaturen ”Lena” skriver: ”Det finns en rad stora problem med att sätta fler människor till världen. Den som skaffar barn har ansvar för någons hela liv. Men ingen kan garantera att samhället eller ens planeten kommer vara en plats som är värd att leva på i framtiden.
Samtidigt är överbefolkningen ett stort problem. Varje barn som föds tar resurser – både materiella och immateriella – som kunde ha gått till dem som redan finns.”

Jag tänker faktiskt ofta att om jag inte vet hur världen ser ut et hundratal år framåt så vill jag inte bidra till att andra ska behöve genomleva skit om 500 år. Att skaffa barn är ett kortisktigt beslut som får långsiktiga konsekvenser.

Nästa gång ska jag fråga ”varför skaffade du barn?” då någon frågar mig varför jag har gjort MITT val…

http://www.dn.se/insidan/att-skaffa-barn-ar-egoistiskt/

3 svar so far »

  1. 1

    Nocturnal said,

    Hej Pinglan,

    Jag gillar verkligen din blogg (förutom färgerna, det är lite jobbigt att läsa grått på vitt och en stark neongrön färg som tröttar ut ögonen en smula :P) och jag är precis lika radikalt barnfri som du 🙂 Håller med dig fullständigt om att världen är överbefolkad, att det är egoistiskt att skaffa barn osv. Särskilt en mening du skrev i ovanstående inlägg; ”Att skaffa barn är ett kortsiktigt beslut som får långsiktiga konsekvenser” – huvudet på spiken!

    Skriv gärna till mig via mejl om du har lust. Jag finns även på barnfri.se under signaturen Nocturnal.

    • 2

      Pinglan said,

      Även jag finns med på barnfri.se, även om jag inte är så aktiv där (fast å andra sidan – vi barnfria har nog ett liv utanför internet, så vi hinner inte).

      Pga att jag kan ha rätt så radikala åsikter i många frågor, så lever jag lite dolt.

      Färgen på bloggen har en vän hjälpt mig med, helst hade jag ju velat ha gammaldags gif-animationer som blippar och bloppar ordentligt!

      Kram Pinglan

      • 3

        Nocturnal said,

        Jag misstänker att vi har skapligt lika åsikter gällande en del saker, det var därför jag kommenterade. Jag menar, alla frivilligt barnlösa kvinnor har ju sannerligen en gemensam nämnare 😉 Och jag tänkte att det kunde vara trevligt att nätverka med likasinnade människor via nätet.

        Det är synd att barnfri.se är mer eller mindre dött, vad kan vi göra för att liva upp det mer?

        Hade du pimpat din blogg med gamla färgglada giffar skulle du nog tappa läsare 😛

        Kram Nocturnal


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

