Har även Eurovision Song Contest gjort sitt?

Alla TV-och radioprgram har en dag gjort sitt. ”Tracks” lades ner för några år sedan. ”Sing-a-long” går mig veterligen inte på TV3, och jag hoppas att det dröjer länge innan ”Robinson” uppstår.

Men ett program som har sänts i TV sedan 1956 verkar gå tillbaka. Nämligen ESC. Fler och fler länder hoppar av tävlingen. Serbien (som vann 2007 med ”Molitva”), Bulgarien, Kroatien, Tjeckien (som bara tävlat 2007, 2008 och 2009), Slovakien, Luxemburg (som inte har tävlat sedan 1993) och Andorra (som tävlade mellan 2004 och 2009) har bestämt sig för att inte delta i Danmark 2014.

Turkiet valde att inte tävla på grund av att The Big Five alltid är direktkvalificierade. Reglerna anses orättvisa, och tyvärr hållar jag med. Det både gynnar och missgynnar Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italen. De får alltid vara med, men just därför lägger jag kanske inte min röst på dem om jag tvekar mellan en låt från The Big Five och en låt från ett annat land.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-lander-nobbar-eurovision-2014_8757674.svd

Tja, man får se hur det blir i år. Lite håller jag med dennna bloggare om att kalaset borde vara mindre påkostat.
http://tyckerierna.blogspot.se/2013/11/radda-esc-fran-doden.html
Nuförtiden handlar det mer om att lägga upp en bra show, eller till och med att göra det avskalat på rätt sätt. Det handlar mindre om att visa upp musik som är typiskt för landet och att göra en bra låt. På ett sätt var det roligare då man bara fick sjunga på det egna språket, men, det gynnade Storbritannien, Irland och de fransktalande länderna ganska bra…

Nu för Melodifestivalen en tynande tillvaro, inte heller jag vill att Mello tynar bort helt…

Kommentera

