När blev städande mammor sexistiska?

Överskottsbolagets städleksak med trycket ”clean just like mummy” på förpackningen har orsakat stor kritik. Nu dras produkten tillbaka och företagets rutiner ses över.
– Vi vill naturligtvis inte sälja sexistiska leksaker, säger Johan Sjöhagra, VD för Runsvengruppen.

Överskottsbolagets rosa städleksak med orden ”clean just like mummy” (städa precis som mamma) tryckt på förpackningen har orsakat stor kritik bland företagets kunder.
– Jag blev helt chockad när jag kom in i butiken i Vällingby och såg den, säger en kund som vill vara anonym.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17949793.ab

Ursätka, men varför blir man chockad över att se städleksaker för barn? Jag hade kunnat förstå det om det var en naken bild på en städande kvinna på förpackningen eller så, men att bli chockad och kalla detta för sexistiskt är väl ändå att tai.

Könsstereotypt i dagens Sverige där även männen dammsuger och torkar golv, visst. Men hur kommer det sig att man inte kan skilja på könsstereotyper och sexism?

Hade det varik okej att sälja leksaken om det hade stått ”clean like mammy and daddy” på den? I så fall är det inte leksaken det är fel på utan förpackningen.

Eller hade det tolkats som att barn inte behöver hjälpa till hemma? I så fall är det tvärtom bra att sådana här leksaker finns, kan man lära sig städa genom lek, så varför inte?

I detta fall VAR det ju verkligen förpackningen det var fel på, men, vad blir folk kränkta av nästa gång?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: