Förbjuda antisemitiska böcker?

Flera svenska boksajter erbjuder kunder att köpa ”Sions vises protokoll”, ett antisemitiskt verk som påstås dokumentera ett möte där judar smider planer på hur de ska ta över världen. Texten bevisades vara falsk för snart hundra år sedan.

– Spontant tänker man ”Gud, vilken vidrig bok, ta bort den!”, men det är otroligt viktigt att vara försiktig när man börjar censurera. Det här är inte enkelt. Var ska man dra gränsen? säger Adlibris vd Magnus Dimert.

http://www.dn.se/kultur-noje/antisemitisk-propaganda-pa-svenska-boksajter/

Dimert berättar att hans näthandel har cirka 10 miljoner titlar i sortimentet och att några gånger om året dyker diskussioner upp om böcker som kanske talar om hur man tillverkar droger, hur barnaga är en bra uppfostringsmetod och så vidare.

– Det är inga enkla avgöranden att göra eftersom det handlar om böcker vi inte ställer oss bakom. Det handlar inte om det kommersiella värdet, utan om att yttrandefriheten och tryckfriheten är viktiga delar av en demokrati, säger Magnus Dimert.

Jag kan inte annat än att hålla med. Då det gäller en bok som ”Simon vises protokoll” så kan det ju gott stå i en rescension att detta har bevisats vara hittepå för hundra år sedan. Av samma anledning kan man sälja eller låna ut ”Mein Kampf”, bara man talar om vad i hela friden det är fråga om.

Då det gäller om barnaga är en bra uppfostringsmetod eller om droger kan odlas hemma med hjälp av bra tips i böcker – DÄR kan man inte censurera! Även om det är olagligt. Här handlar det om åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Vad tar man i så fall bort nästa gång ? ”Ingens mamma” för att några blir kränkta för att det finns de som barnvägrar?
Bor man i Sverige så VET man att man inte får slå barn eller knarka, men man kan ju vilja läsa om sådant i avskräckande syfte eller för att man ifrågasätter dagens lagstiftning. ”Mein Kampf” kan vara viktig att läsa för att förstå hur det som hände kunde hända och hur man ska kunna motverka att det händer igen.
Och VET man att saker är fantasier, så kan man också läsa en sådan här bok för att se hur puckon och hatare tänker.

http://www.svd.se/kultur/saljer-sions-vises-protokoll-pa-natet_8796308.svd

Ty är det inte viktigare att upplysa om vad det är fråga om i stället för att censurera bort? Och skulle all litteratur som innehåller antisemitism censureras bort, skulle vi inte få läsa Oliver Twist av Charles Dickens eller Candide av Voltaire heller. Och detta lär inte vara de enda verk som skildrar judar negativt.

5 svar so far »

  1. 1

    Thomas said,

    Då har du väl inget emot att jag hittar på lite elaka saker om dig och sprider sådana rykten heller? I yttrandefrihetens namn, alltså.

  2. 2

    Thomas said,

    Jag menar om man tycker att det är ok att folk sprider elaka saker om judar, så måste man ju tåla det själv också.

    • 3

      Pinglan said,

      Jag sade inte att det är okej att sprida elaka saker om judar, det jag sade är att det inte är okej att censurera utan att det är bättre att förklara att det är rent humbug än att förbjuda.

      Du har all rätt i världen att tycka att jag är världens största pucko. Du har all rätt i världen att skriva på din blogg att Pinglan, den borde man manifestera mot.

      Att sprida rykten om mig är lite svårt för dig, ifall du inte är bombsäker på vem jag är IRL, men jag föredrar att vara anonym. Just för att det KAN bli problem om min identitet kommer ut.

      Nej, det är inte okej att du ser till att jag får sparken från jobbet , att du misshandlar mig fysiskt eller att du bajsar i min brevlåda. Men åsikter om mig – det är din demokratiska rättighet att ha!

      • 4

        Thomas said,

        Du får fan lära dig skilja på åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Och även då så är att sprida lögner och förtala någon inte åsikter, det är att handlingar som förtas i syfte att skada någon annan. I Sverige är det straffbart att sprida skadliga lögner om andra därför att – det är ett missbruk av yttrandefriheten; förtal är ett yttrandefrihetsbrott, som det det heter. Du skulle inte gilla att bli behandlad på det här sättet, så istället för att vara så jävla cool och ”politiskt inkorrekt” och tycka alla ska få säga vad som helst utan att bli ”censurerade” så borde du fundera på hur det vore om du själv blev utsatt för samma sak. Du vill uppenbart inte råka ut för det eftersom du föredrar att vara anonym. Så sluta för fan med hyckleriet.

      • 5

        Pinglan said,

        Men va’ fasen, jag har också varit mobbad i skolan. Jag har fått rykten spridda om mig och varit utesluten ur lekar och varit den som blev vald sist på jympan i skolan.
        Apropå politisk inkorrekthet så är det väl VERKLIGEN så idag att man tiger och håller käft – just av den anledningen till att man ananrs får TA just den skiten som du menar att jag inte tar.
        Men faktiskt har jag tagit skit i mina dagar också. För att jag inte har barn. För att jag föddes i en viss miljö. För att jag hade lätt för mig i skolan eller misslyckades på prov i skolan. För att jag inte festade eller för att jag inte var nykterist. För att jag är för självsäker eller inte vet vad jag talar om. För att jag talar för högt, för lågt, för snabbt eller för långsamt.
        Så att spela cool har jag ingen anledning till, jag fan inte perfekt på någt sätt. Precis som alla andra har jag mina fel och brister. Vore vi människor perfekta så vore vi inte människor utan gudar.
        Och om du trodde att jag skulle ha något emot judar så tror du tokfel. Tvärtom, jag har en judisk själ, och om du hr läst bloggen mer noggrant så är jag mer kritisk mot muslimer än mog judar. Men givetvis finns det olika individer bland både judar, muslimer och kristna, precis som det finns olika individer bland ateister.

        Kram!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

