Folk vet så lite men dömer så mycket

Daniel rökte cannabis för att må bra. Ibland innan skolan, för att kunna koncentrera sig bättre. Ibland för att ”hitta sig själv”. Nu röker han inte länge. Daniel är en av 70 ungdomar som åkte fast i polisens höstrazzia på Lidingö.

http://www.dn.se/sthlm/daniel-17-ar-vuxna-har-provat-sa-lite-men-domer-sa-mycket/

Då han puffade upplevde han att han kunde tänka klarare. Och flera av hans kompisar säger samma sak. Fler börjar också röka tidigare, Daniel vet 12-åringar som röker på.

– Det finns så klart de som inte röker alls. En grupp röker cannabis, en annan dricker alkohol. Det beror på vad man föredrar. En del blandar, det blir oftast inte så bra, men vill man röka ibland går det alltid att fixa, säger han.

En cannabisleverans tar inte mer än en timme på sig att nå Daniel. Han känner flera som känner flera, och så fortsätter det. Priset varierar. ”Spice”– syntetisk cannabis, är billigare men innehåller okända kemikalier som han inte vill få i sig.

Dock kostade rökat pengar och hans föräldrar kom på honom en dag. Han fick gå till Minimaria och lämna urinprover. ”Minimaria” är Maria ungdoms lokala mottagningar. Under två månader i vintras gick Daniel dit.

Då rökte han ingen cannabis, men började igen så snart provtagningarna var över. Sedan inleddes insatsen mot cannabismissbruk bland ungdomar i kommunen. Polisen gick in i Daniels skola.

Två killar omhändertog och ryktet spreds. På kort tid hade sju av Daniels kompisar åkt fast.

– Då visste jag att de skulle ta mig också. Jag hade skickat ett sms till en kompis, och polisen kollar sånt. Meddelanden på Facebook också.

Polisen knackade mycket riktigt på. De genomsökte Daniels rum och kroppsvisiterade honom. Nu har han ingått ”kontrakt” med Mini­maria i ett halvår för att undvika samhällstjänst. Dit går han en gång i veckan för att lämna urinprov. Han går även i regelbunden familje­terapi.

– Det behövs egentligen inte. Jag anser inte att jag har begått något brott. Jag ser inte mina vänner som kriminella och är det någonting som gör att jag inte kan sköta skolan så är det allt det här trasslet. Konsekvenserna av att jag rökte, säger han.

Daniel vill att cannabis ska avkriminaliseras. Han har inte fått särskilt mycket information om drogen i skolan, och det han har läst i läroböcker litar han inte på.

– Vuxna har provat så lite men dömer så mycket. De läser någonting i kvällstidningarna och tror på det. Då litar jag mer på ett forum som Flashback, till exempel, där människor som upplevt någonting själva skriver, säger han.

Här kan man verkligen se att det är något som inte stämmer. Jag tycker också att 17 är för ungt för att röka på, för att inte tala om 12! Men man går tillväga på liknande sätt även då det gäller vuxna. Vuxna som borde få bestämma själva vad de vill sätta i sig och inte.

Jag är medelålders själv. Men jag håller med många ungdomar om att det finns alldeles för många vuxna moralpredikanter som inget vet – men som har jävligt lätt att döma!

1 Response so far »

  1. 1

    Asp said,

    ”Nu har han ingått ”kontrakt” med Mini­maria i ett halvår för att undvika samhällstjänst.”
    Här ser vi ett exempel på hur tillförlitlig den svenska statistiken kan vara. Man tvingar in folk i diverse program, oavsett om de har ett verkligt problem eller inte, och hänvisar sedan till den stora mängden personer som befinner sig i dessa program som något slags bevis på hur problematisk cannabis är. I rättvisans namn bör man kanske tillägga att detta dock inte på något vis är unikt för Sverige, utan liknande strategier tillämpas i många andra repressiva länder.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

