Jag är en utomjording!

Alltså – just när man tror att dumheten har nått en gräns, så överskrids den gång på gång. Nu har man kommit på en ny dokusåpa, Mars One, där idén är att kolonisera Mars. Jo, ni läste rätt.

Om tio år kan de första människorna komma att bygga bo, odla mat och kämpa för överlevnad på Mars, medan hela världen tittar på. Biljetten dit är enkel. Och bland de uttagna finns tio sveskar som vill ha en enkel biljett till den röda planeten.

Mars One kommer att kosta miljardtals dollar som enligt planen ska betalas med hjälp av privata donationer. Tio år kvarstår tills det är dags, men uttagningen av resenärer väntas bli klar inom kort. Redan nästa år är det tänkt att träningen inför resan ska starta. Den som ångrar sig har möjlighet att hoppa av fram tills dess att raketen står inför nedräkning. Sedan är det för sent.

På Mars väntar ett helt nytt liv. Kolonin ska byggas ut, livsmedelsodlingar utökas och deltagarna kommer också att få samla in ny kunskap om planeten. Fritiden fylls av film, internet och social samvaro. Någon familjebildning bör däremot inte stå på schemat. Mars nya invånare, åtminstone de första, kommer att avrådas från att skaffa barn i rymden, eftersom möjligheterna till medicinsk vård är liten. Den som drabbas av längtan efter sin familj på jorden bör också vara beredd på att kommunikationen inte kan bli som förr.

Att bara få tala med de som finns med i besättningen måste ju bli MER än påfrestande.

Nej, det vore inget för mig. Men att inte skaffa barn och hus, det får mig ändå att känna som om jag bor på en främmande planet redan.

Pinglan undrar bara var i universum hon egentligen kommer ifrån…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-svenskar-vill-kolonisera-mars_8890860.svd

1 Response so far »

  1. 1

    Asp said,

    Märkligt det där med begränsad medicinsk vård – har inte de nyblivna marsianerna behov av det även om de inte skaffar barn? För övrigt har jag svårt att tro att sådana rekommendationer kommer att ha någon större effekt – vill folk skaffa en unge, så lär de göra det ändå.
    Jag måste dock medge att det finns en risk för att jag kommer att kolla in den här såpan om/när den väl kommer. Dels för att jag har haft ett livslångt intresse för astronomi, men även för att hela konceptet onekligen är unikt. Jag ser det snarare som ett historiskt dokument än en typisk dokusåpa.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

