Soran Ismail har väl rätt till sin åsikt som alla andra!

Soran Ismail berättade i en podcast att han inte ska medverka i Sveriges radio fram till valet på grund av sina politiska åsikter. SR förnekar att han är avstängd. Ett uttalande om att Soran Ismail vill döda sverigdemokrater togs tillbaka av SR efter hård kritik i sociala medier – men kanalchefen Lotta Mossberg menar att hon blev felciterad.

Enligt Ismail själv blev han avstängd, men P3:s kanalchef Lotta Mossberg menar att det inte handlar om avstängning.

– Vi har speciella riktlinjer inför valet, du kan inte vara programledare och säga vad du tycker politiskt. Då väckte vi frågan med Soran om vad han ville göra och då valde han att inte vara med i Morgonpasset fram till valet, säger Lotta Mossberg till SvD.

I en intervju med Aftonbladet sa Lotta Mossberg att Soran ska ha sagt att han vill döda sverigdemokrater. Det uttalandet fick hård kritik i sociala medier och i ett pressmeddelande från Sveriges Radio bad hon om ursäkt för uttlandet, som hon kallade felaktigt och olyckligt. Men egentligen tror hon inte att hon har sagt så.

– Jag har inget minne av att jag har sagt sådär. Möjligen har jag sagt att jag har uppfattat honom som kritisk till SD. Att orden föll sådär har jag svårt att tro men om jag har gjort det så ber jag om ursäkt, säger Lotta Mossberg.

http://www.svd.se/kultur/ingen-soran-ismail-i-sveriges-radio_8984170.svd

Alltså, om detta är sant så verkar ju Mossberg snurrig! Och förresten, Soran har väl rätt till sina åsikter, han har även rätt att yttra dem i radio, vi har faktiskt yttrandefrihet i landet. Men gärna att han blir emotsagd, så att folk som lyssnar kan bilda sin egen uppfattning.

Jag har rätt att säga att jag inte vill ha barn, att jag inte är feminist och att cannabis borde legaliseras, precis som att andra är i sin fulla rätt att tycka att Pinglan är bloggosfärens största idiot! Och detta bör gälla Soran Ismail också. Varför skulle han inte få säga att han hatar sverigedemokrater, det gör väl hela den svenska mediaeliten? Så, pradoxalt nog, just för att Sverige är en demoktratur och för att Sverige är en demokrati, så borde Ismail få säga vad han tycker. Det stämmer ju med vad media också egentligen vill. Media verkar ju inte vilja at Alaxandra Pascalidou, Täppas Fogelberg eller Lena Sundström ska sluta engagera sig mot rasism, de är ju inte heller neutrala i sina åsikter.

http://www.svd.se/kultur/soran-ismail-ar-inte-nyhetsreporter_8985332.svd

http://boxingrage.wordpress.com/2014/02/12/sr-och-trovardigheten/

Eller KAN det bero på att det är smyg-SD:are som jobbar på SR som vill att Soran ska avgå eftersom han är mer utländsk än de andra…

Kommentera

