Detta är resultatet av den svenska drogpolitiken

En kvinna i 25-årsåldern misshandlades svårt av en bekant och tvingades till operation.
Han dömdes för brottet, men har inte kunnat betala skadestånd till henne.
Nu nekas hon ersättning av Brottsoffermyndigheten – då hon rökt joint med gärningsmannen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18701213.ab

Eftersom hon själv begått en brottslig handling, så får hon inget skadestånd!

Jag har hört talas om liknande fall förut, det är underbart att en svensk kvällstidning tar upp detta som ett bevis för att svensk narkotikalagstiftning inte funkar. Ty jag ger mig fan på att om jag hade blivit misshandlad i Amsterdam efter ett besök på en coffeeshop, så hade jag fått skadestånd.

I detta fall handlar det ju om ett lindrigt brott, nämligen att hon har förgiftat sin egen kropp. Det är ju inte fråga om att hon har rånat en bank och blivit misshandlad av en banktjänsteman, direkt…

Brottsoffermyndigheten skriver: ´”Brottet har i detta fall inträffat då XX XX i sällskap med annan person missbrukade narkotika. Att missbruka narkotika – vilket i sig är brottsligt – tillsammans med andra innebär enligt Brottsoffermyndighetens synsätt att man utsätter sig för en ökad risk att skadas genom våldsbrott”

Med andra ord – skyll dig själv om du röker på och blir misshandlad! Skulle man resonera så vid en våldtäkt? Får kvinnan skylla sig själv om hon har kort kjol, enligt Brottsoffermydnigheten???

Sorry, men ibland undrar jag om vissa myndighetspersoner är dumma i huvudet på riktigt…

Kommentera

