Tick, tock, jag är här!

Jag har varit bortrest och har fullständigt häcken full (nej, det kan man ju inte ha om man inte har barn – eller?), men nu ska jag säga vad jag tycker om ytterligare några ESC-bidrag:

Ukraina:
Maria Yaremchuck sjunger ”Tick-tock” för Ukraina. Låten är bra, precis som ofta Ukrainas bidrag. Men klockan tycks tyvärr slå för Ukraina, och VAR kommer tävlingen hållas nästa år om Ukraina vinner? Moskva?

Ungern:
Kállay-Saunders sjunger ”Running”, som handlar om barnmissahndel. Låten sätter sig på hjärnan, och en låt med starkt tema kan ju faktiskt funka. Tänk på ”Spring för livet” med Sara Varga som handlar om kvinnomisshandel eller ”Bröder”, där Linus Svennig hyllar sin döda bror. Bara inte framförandet blir något groteskt med nallar på scenen eller så.

Nederländerna:
The Common Linnets tävlar med ”Calm after the storm” (har barnmisshandeln slutat?). Låten för mig är musak, ren hissmusik. Varför skickar de inte Anouk i år igen?

Moldavien:
Bidraget heter ”Wild soul” och sångerskan Christina Scarlat, och detta tycker jag är riktigt fint. Skulle jag kritisera, är det lite väl musical-vibbar över detta.

Litauen:
Låten heter ”Attention” och nog får låten uppmärksamhet alltid. Negativ sådan. Vilija Matačiūnaitė tycks driva med hela 80-talet.

Montenegro:
Bidraget från de svarta bergen heter Moj Svijet och framförs av Sergej Ćetković. Snygg video, men, jag gillade inte ”Lane moje” heller då det begav sig.

Portugal:
Suzy sjunger ”Quero ser tua”. Och tyvärr sjunger hon falskt. Annars brukar jag gillar sådan här charter-rese-medelhavs-musik. Och vem är killen i löv som trummar?

San Marino:
Valentina Monetta tävlar som alltid för San Marino. Låten heter ”Maybe” och kanske går den vidare till finalen. Hoppas på det, eftersom det är en hel de skräp med i år.

Israel:
Mein Finegold heter Israels sångerska i år. Låten heter ”Same heart”. Sångerskan sjunger riktigt bra, nackdelen är att den påminner för mycket om Ukrainas, Moldaviens och San Marinos bidrag. Hoppas på att detta kommer till final bara för den fina rösten.

Nej, nu har jag inte tid med det här längre…

Kommentera

