Klyschiga kärlekssånger

Så var det dags för den sista delen i ”Inför Eurovison song contest”. Och i jämförelse med de andra programmen så var det bra låtar över lag. ”The big 5” har faktiskt ansträngt sig.

Vi börjar med Storbritannien. Okända Molly sjunger ”Children of the universe”. PK så det förslår, och sådant får röster. Får en allsångskänsla även om varken jag eller panelen vill sjunga med i detta.

För Rumänien tävlar Paula Seling & Ovi, som sjöng ”Playing with fire” 2010, med Miracle. Denna låt är bra mycket bättre, tycker jag. Den är catchy och jag vill dansa. Och JÄKLAR vilken ton tjejen kan ta! Ändå vill jag väl inte helt gynna ett land som behandlar romer som skit och ser till att vi har en tiggare i varenda gathörn här…

I Finland rockar ett gäng tonåringar, som har skrivit sin låt själva, loss. Jag gillar den inte idag (får bara ont i huvudet av den), men kanske gör det efter några genomlyssningar till. Panelen gillar dock Softengine med ”Something better”.

Elaiza föddes i Ukraina, väste upp i Polen och flyttade till Berlin. Nu tävlar hon för Tyskland med ”Is it right”. Har lite problem med i vilken takt låten går. Rap? Reagge? Folkmusik? För mycket indie för min smak, och enligt mig går Tyskland ett steg tillbaka. Och snälla, en låt får bara vara 3 minuter! Att upprepa en sak i nästan fyra minuter borde vara förbjudet, inte bara i ESC!

Från soliga Spanien kommer låten ”Dancing in the rain” med den operaskolade sångerskan Ruth Lorenzo. Detta tror Pinglan på. Men enligt Christer Björkman lär hon bli gapig live.

Tinkara Kovač sjunger Spet / Round And Round för Slovenien. Detta är banalt, och påminner om det vinnande bidraget från Danmark förra året. Panelen tycker att detta är – just banalt, men just därför gillar Pinglan. Sedan är det dålig engelska, men det är hon inte den enda som har haft i denna tävling.

För Frankrike sjunger Twin Twin, som är just – tvillingar. De gör årets Jedward med låten ”Moustache”. Fast de är klart sämre än Jedward. Detta är klart en skämtlåt. Och vad är syftet med de svenska paketen i slutet av videon? Jag går lite igång på detta skämt och tror det kommer högt i placeringslistan. Panelen svarar med att ta på sig mustacher, vilket får Malin Olsson att se ut som Conchita Wurst.

Italiens video får mig att undra om de vill göra någon slags parodi på ”Black Swan”, även om jag fattar att det är fotomodell hon försöker likna. Emma Marrone sjunger den rockiga ”La mia città”. Jag gillar denna typ av rock bättre än Finlands (jag får inte ont i huvudet av det). Panelen gillar dock inte detta även om de tror att flatorna går igång på detta. (Varför flator skulle ha en annorlunda musiksmak än andra fattar jag dock inte.)

Så har vi kommit till Danmark där Basim sjunger ”Cliché love somg”. Jag kommer att tänka på Scatman John. ”Skippi-dih-dub- cliché-baby”. Inte världens mest begåvade text, men, i år går jag igång på skämt och banala texter. Jag gillar , blir glad , sjunger med och vill dansa. Vinner detta blir jag inte besviken. Christer Björkman tycker detta är barnsligt – och naturligtvis får han frågan om han hatar barn! Suck…

Panelen tror dock att Armenien vinner. Kan så vara, men HUR sjunger man med i den låten? Inte vad jag förknippar med en schlager.

Nåja här får ni texten till den om ni vill sjunga med…

Kommentera

