Är detta verkligen svenskarnas bild av sig själva?

Emil i Lönneberga, Anders Zorn och Kalles kaviar. Att vara blond och blåögd är starkt förknippat med svenskhet. Men stämmer den bilden med verkligheten? I nya boken ”Blond och blåögd” av Jeff Werner, professor i konstvetenskap på Stockholms Universitet, synas myten om det svenska utseendet.

http://www.dn.se/dnbok/nar-svensken-blev-blond-och-blaogd/

Jeff Werner ville skriva denna bok med tanke på de senaste årens debatt.

Hösten 2011 orsakar journalisten Patrik Lundberg ett nationellt ramaskri med sin krönika om fördomar mot asiater. Exemplet om Kinapuffars knallgula asiat med rishatt väcker snabbt en omfattande debatt. Fazer drar tillbaka logotypen, för- och emot-läger bildas, och inom kort viftas det med kaviartuber på bästa sändningstid.

– En rasistisk nidbild av en typisk svensk! Kalles kaviar, blond och blåögd, då är väl det också kränkande antar jag, säger en sarkastisk debattör i SVT:s ”Debatt”.

Kinapuffarna blev startskottet för en diskussion om bildens makt i Sverige. Den följdes av Stina Wirséns tecknade figurer, Tintin i Kongo och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths tårtskandal. För Kaviar-Kalle blev det däremot inte mer än ett kort gästspel. Jeff Werner tycker att det är märkligt att debatten bara har handlat om ”de andras” utseende, inte om det ”normala”, och han ville undersöka när bilden av svenskar som blonda och blåögda kom till.
På 1700-talet beskrev till exempel Benjamin Franklin svenskarna som ett icke-vitt, svartmuskigt folk, medan svenskarna själva i alla fall inte såg sig som varken blonda eller blåögda.

– Bilden av det svenska utseendet kommer med nationalismen. Före det pratade man om seder och bruk, snarare än hudfärg. Först i slutet av 1800-talet slår föreställningen om att det går att se på någon om den är en riktig svensk igenom, säger Jeff Werner.

På den tiden var det konstnärer som skildrade svenskar som blonda och blåögda, idag är det kontroller av de som är mörkare.

Regissören Osmond Karims nya dokumentär ”Raskortet” handlar om svarta svenskars upplevelser av modern rasism. Att bilden av svensken har betydelse för den som avviker är Karim övertygad om.

– På mina barns skola finns en lärare som pratar engelska med mig, trots att jag alltid svarar på svenska. Det har helt låst sig i huvudet, hennes bild av mig stämmer inte överens med vad jag faktiskt säger. Hur påverkar då den bilden mig när jag söker jobb?

I ”Blond och blåögd” beskrivs ett Sverige där vi i själva verket blir allt blondare för varje decennium, ju starkare bilden av ett ”svenskt” utseende blir. Bland annat nämns avhandlingen ”Svenska latinas” där sociologen Catrin Lundström beskriver hur svenska invandrartjejer börjat blondera sig och skaffa blå kontaktlinser för att se mer svenska ut.

– Werners bok är viktig eftersom den belyser en bild som inte är sann. Någonstans blev idealet så starkt att vi inte kan avgöra om det stämmer längre. Är din spegelbild en annan? Då får du blondera dig, säger Osmond Karim.

Jag skulle dock vilja veta när denna bild av Sverige spreds till områden utanför Sverige. I Tyskland så har de bilden av svenskar som blonda och blåögda, det ser man då man ser på tyska TV-serier och tysk reklam som ska skildra Sverige. I Inga Lindström-filmerna är svenskar frigjorda, heterosexuella och vita – kort sagt, HÄR kan man snacka om stereotyper! Och tyskar som kommer hit säger också att folk är ljusare här än hemma i Tyskland. Själv har jag aldrig tänkt på hur vi skulle se ut. Idag tänker jag inte ens på hur invandrare ser ut, eftersom folk faktiskt ser olika ut.

Men denna bild av svensken som blond och blåögd sprids mig veterligen inte av svenskar enbart. Trist bara att folk inte kan acceptera att de är vackra hur de än ser ut. Mörka personer vill se ljusare ut, och då jag var barn ville jag se mörkare ut. Intressant är att jag dock inte ville se afrikansk ut utan snarare romsk eller semitisk.

Över sin egen självbild och sina egna fördomar kan man fundera länge…

Kommentera

