Lillsnippan Snopp var bäst!

Igår var jag alldeles för trött för att blogga om ESC:s andra semifinal, men, nu kommer reflektionerna från Pinglan. Hon måste bara än en gång berömma scenen med dess ljuseffekter på väggar & golv. WOW! Detta blev tydligt i det inledande dansnumret.

Som första land i andra semin tävlade Malta. Jag undrade just vad det var för ett instrument en av killarna spelade. Låten handlade om att vara borta och komma hem. Därför blev det lite makabert med bilder av folk på scenväggarna. Vilka var de? Eferlysta som man hoppas att de snart ”coming home”? Inte min favvo, direkt, men vi ser den igen på lördag.

Israels sångerska sjöng jävulskt bra. Detta är det bästa bidrag Israel haft på många år, och det är synd och skam att hon inte gick vidare till final.

Carl Espen sjöng för Norge, och låten skrevs av kusin Josefin. Han visar känslor, trots att låten handlar om män som inte kan visa sådana. Detta är naket och vackert, men för mig lyfter det inte. Kul att den gick till final.

Vad man rökte backstage innan man skulle upp på scenen och framföra Georgiens bidrag, det kan man verkligen undra. Jojk, hippiedans och fallskärmshoppare på scenen. Jag är mållös och undrar om fallskärmsmodet får genomslag i sommar. Tror nog inte det, låten är gudskelov inte vidare.

Från Polen kommer lättklädda kvinnor som tvättar och kärnar smör. Och så dansas det i folkdräkter. Har de sett ”Fäbodjäntan” nyligen? Eller går det till såhär i Polen, undrade kommentatorerna (inget snack om rasism här). Feminsterna rasar mot detta sexistiska bidrag – men tydligen röstar folk på det, låten är vidare.

Kvällens bästa sångröst stod Conchita Wurst för. Namnet ska tydligen anspela på både liten vagina (Conchita) och snopp (Wurst, som egetligen betyder korv på tyska). Det är svulstigt som i en Bond-film och denne Jesus-liknande dragqueen är den ende som kan ta upp kampen med vår egen Sanna. Tom Neuwirth är stolt över att komma från Österrike som har en sådan tolerant inställning. Nåja, jag gillar detta inte för att ta avstånd från Ryssland och Putin eller för att jag gillar gay-kultur- utan för att detta är grymt bra! Låten var den sista som gick vidare och jublet i arenan hade inga gränser. Antagligen var det samma personer som buade då Ryssland gick vidare.

Litauen hade rena dokusåpan då de skulle utse sitt bidrag. Tävlingen pågick i 12(!) veckor och ett bidrag röstades ut varje vecka. Tjejens tutu var häftig, men varför var killen på golvet och stack upp händerna i den?. Denna tjatiga låt gick inte vidare.

Tyvärr kommer jag vara tvungen att ladda upp med huvudvärkstabletter i stället för öl och vin på lördag också. den finska tonårskillarna gick vidare på att sjunga om en gammal man som ser tillbaka på sitt liv.

Irland hade ett, tja, irländskt nummer med keltiska mönster i golvet och riverdansare på scenen. Sångerskans kläder fick mig dock att tänka på antikens Grekland eller Rom. Och även om jag var orlig då och då för att tuttarna skulle hoppa ur klänningen så tyckte jag att der irländska i låten borde ha premierats och var lite sur för att detta inte gick vidare.

Så var det dags för nästa kaktema. Denna gång från Vitryssland. Killen sjunger om att han inte vill vara tjejens ostkaka. Gillade skarpt hans dans där han såg ut att vara kissnödig, men fotarbetet var otroligt bra. Den sannaste textraden var ”I’m not Patrick Swayze”, och tyvärr klistrar sig denna cheescake fast på hhjärnan. Låten gick till final.

Makedoniens låt var beige. Eller svartvit. Normalt gillar jag uptempo, men att detta inte är i final fattar jag mer än väl.

Schweiz kom med en käck liten visa, som lät som de irländska bidragen på 80- och 90- talet. När han tar fram fiolen tror jag att han inte tar detta på allvar, och jag blev chockad då detta är det första bidrag att gå till final.

I år är det 40 år sedan Grekland debuterade i tävlingen. Låten passar dock bättre på ett dansgolv än på en arena, även om jag gillar låten i sig. Tyvärr sjöng de inte helt rent. Rapparen från Jamaica var bäst. Och varför hoppar de studsmatta på scenen? De gick iallfall till final.

Då jag lyssnar på Sloveniens bidrag känns det som om jag har hört den förr i tävlingen. Och då började jag bli trött, vet inte omd et berodde på det, men det lät som om kören sjöng på svenska. Låten gick vidare som andra land till finalen.

Sist ut är Rumänien, och här gäller att ”more is more”. Hon är till höger, upplöses i tomma intet, kommer in till vänster – i en underbar glitterklänning. Han spelar på ett runt piano – och hon håller en ton så att det måste vara världsrekord. RIKTIGT bra! Denna låt är självklart i finalen, och här buades det inte med tanke på hur Rumänien behandlar romer…

I mellanakten var det roligt att de visade inslag från Australien och att det var en australiensiska som sjöng. Tävlingen är stor i Australien, och, tja, synd om dom som inte bor i Europa….

http://www.schlagerpinglan.se/blog/2014/05/09/eurovision-2014-nagra-tankar-om-den-andra-semifinalen/

http://www.dn.se/kultur-noje/melodifestivalen/sa-var-semifinal-2/

http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-fahl-en-finalplats-som-kan-ses-som-symbolisk/

http://www.expressen.se/noje/sannas-motstand-de-ar-i-final-i-eurovision/

http://www.expressen.se/noje/sa-har-hyllas-conchita-wurst-vinner-esc/

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/markuslarsson/article18851716.ab

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article18851710.ab

Kommentera

