Politisk reklam i tunnelbanan eller ej?

Många resenärer har reagerat mot SD:s reklamaffischer i tunnelbanan där man vill stoppa organiserat tiggeri på våra gator. Man uppfattar detta som rasistiskt. Och visst, skriver man på detta sätt så är det med största sannolikhet rumänska romer man vill åt.

Men tillåter man politisk reklam i tunnelbanan så måste ju vilket jävla parti som helst få säga sin mening i ett demokratiskt land…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-reklam-som-uppror-tunnelbaneresenarer-far-vara-kvar_3556204.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18867655.ab

Och vad gäller tiggeriet – de flesta är här för att de måste, coh visst, man kan tycka att Rumänien borde behandla romer som människor så att de inte skulle behöva tigga här. Sitter de bara och tigger, så inte fan stör de mig! Det som händer då många romer får veta att svenskar är givmilda är att fler kommer. Förr kunde en tiggare få ihop 200 om dagen, nu får de ihop 60-70 kronor på en dag. Och vad händer då? De blir desperata, följer efter folk, i några få fall till och med ofredar dem genom att inte släppa förbi förrän man har gett.

Antagligen straffas jag i himlen för detta, men av denna anledning ger jag inte pengar. Skulle jag ge så skulle jag ge mat. Helst skulle jag vilja utöva påtryckningar på den rumänska regeringen. Å andra sidan – utsätts den svenska regeringen för påtryckningar från Spanien på grund av att vi straffar drogmissbrukare och inte ger psyksjuka adekvat vård så att de måste tigga i Spanien?

http://www.aftonbladet.se/kultur/stahre/article18877526.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18792121.ab

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2354992-svenskar-tiggare-pa-spanska-turistorter

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eva-54-ar-hemlos-svensk-i-spanska-fuengirola_3506980.svd

Inte heller tror jag att tiggeri är organiserat alla gånger eller att alla har mobiler (även om jag en enda gång har sett det, så visst, fusk förekommer bland tiggare som bland andra). Möjligen kan jag störa på att det finns de som ”spelar handikappade” när jag vet hur inihelvete svårt det är för handikappade att få assistans eller bidrag. Då tror ju myndigheter här att ”så gör alla handikappade så nu måste vi kolla att han med amputerade ben verkligen är benlös”.

Summa summarum – jag tror inte att majoriteten av de som tigger gör det för nöjes skull – oavsett om det är av fattigdom, dålig behandling eller maffiametoder, men jag tror också att de inte är de enda som behöver hjälp här i världen. Svenska tiggare i Spanien och funktionhindrade i Sverige har det nog inte så kul de heller.

Tyvärr kan vi inte hjälpa alla, men vi borde ha ett bättre system nånstans så att så många som möjligt får hjälp- oavsett om de är romer, missbrukare, psykiskt sjuka eller rörelsehindrade!

Kommentera

