Telefonförsäljare – kan de inte förbjudas?

Idag är det EU-val, och Pinglan tänker rösta mot integritetskränkningar. Och med inspiation från Tofflans inlägg http://tofflan.wordpress.com/2014/05/21/surt-2/ så tänkte jag ta upp detta med telefonförsäljare. För det första, när de ringer så beklagar jag ibland att Bror Rexhed genomförde du-reformen.

– Hej, detta är Kalle Kaviar från Kaviarbolaget AB, är det Pinglan jag talar med.
– Det stämmer.
– Tjena Pinglan, hur mår du?

Men va fan? Kalle Kaviar känner inte mig, så varför börjar han bli tjenis med mig och undra hur jag mår?

Dessutom så verkar alla försäljare bara ta muntliga avtal. Då jag frågar om de inte kan skicka skritlig info om den där kaviarn så jag kan se i lugn och ro om deras erbjudande är så bra som de säger – ja, då vägarar de!

Riktigt sjukt var det då jag var utomlands och de ringde till min mobil och undrade om jag ville sänka telefonkostnader. Då bad jag dem att inte ringa då jag var i utlandet, eftersom det kostar att svara dem! En annan gång var jag med min familj utomlands och det ringer någon. Jag låter sur och bara lägger på, och min far tyckte att jag lät väl grinig. Men det är så jag handskas med dem.

Tyvärr låter jag sur och säger att jag inte har tid att prata om någon bara säger att ”ja, mitt namn är Lotta Larsson…” Tyvärr slängde jag luren i örat på en som skulle berätta att en kurs var inställd! Pinsamt, men hon hade humor tack och lov!

En annan gång så sade jag ”vänta ett tag”, och lade telefonen vid stereon och fortsatte dammsuga. Hoppas jag hindrade den försäljaren att terrorisera någon annna under några minuter… tyvärr bryts samtalet automatiskt efter ett tag.

Här får ni ytterligare 14 tips på hur ni blir av med puckona som ringer:

http://www.skrattnet.se/roliga-texter/de-14-basta-satten-att-bli-av-med-telefonforsaljare

Såhär borde jag kanske göra:
http://www.produktivitetsbloggen.se/bli-med-telefonforsaljare-3-daliga-satt-1-fungerar/

Robert Aschberg har dessuotm skrivit en bra bok
http://www.svd.se/kultur/robert-aschberg-gor-telefonforsvar_210233.svd
http://www.expressen.se/nyheter/robban-hjalper-dig-bli-av-med-telefonforsaljarna/

Jag har den, och kan varmt rekommendera den.

1 Response so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Och du… Här där jag bor finns ett gäng telecomförsäljare på Stormarknaden som livnär sig på att antasta folk som passerar dem. Eftersom de står nära ingången/utgången jag brukar nyttja drabbas jag ständigt av dem. I fredags sa jag till Fästmön att jag blev så arg på dem att jag blev rädd för mig själv, ungefär… Det är inte klokt att de får hålla på och antasta folk så här!!! 👿


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar