Hur i helsicke blev midsommarkransar rasistiska???

Årets sommarvärdar har utsetts. Och detta är Kakan Hermansson kritisk mot.
– Jag tycker att det är märkligt att Sveriges Radio som är en demokratisk instans väljer att ta med så få rasifierade personer. Det speglar en bild av vem som anses vara intressant och vems historia som anses vara intressant, säger hon till Nöjesbladet.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18997525.ab

Men NU fattar jag inte hur hon tänker . Somamr i P1 inleds med Jason Diakité och avslutas med Mustafa Can. Simon Kyaga har en svensk mor och en tibetansk far. Morton Narrowe är rabbin från USA. Linda Pira har en mor från Colombia. Navid Modiri är från Iran. Anna von Bayern är något så ovanligt som en tysk prinsessa. Steve Angello är grekisk-svensk. Dr Alban är från Nigeria. Ännu fler har föräldrar, mor- eller farföräldrar som inte är svenskar. Ty så ser det ut i Sverige. Vad menar egentligen Kakan själv med att vara ”riktigt svensk”? Ohc om nu hon tycker att procentandelen på ”svenska” sommarpratare är för hög, varför ställer hon upp själv då?

I intervjun med SVT riktar Kakan Hermansson även kritik mot programmets inramning, med midsommarkransar i håret på värdarna, visor och humor från galenskaparna.
– Jag är chockad över hur sjukt ”svenskt” det var. Jag tycker att det kändes lite nationalistiskt med kransarna i håret, säger hon till kanalen.

Men HJÄLP! Nu börjar jag undra om Kakan själv är rasist. Vad är det för fel på svenska visor och svensk humor i ett svenskt program? Det är väl inget fel på romsk humor och romska visor i ett romskt program, eller judisk humor i ett judiskt program eller polska visor i ett polskt program? Vad är skillnaden?

Och sorry, men när FAN blev blomsterkransar rasism??? Jo, jag vet, nationalism och rasism är inte samma sak, men folk kopplar samman dessa begrepp, så därför tycker jag det är lite läskigt då en offentlig person uttrycker sig på ett sådant sätt, oavsett om det är avsiktligt eller inte.

Vad är rasifiering nästa gång? Pizza och sushi? T-bone-steak? Hula-dans? Små grodorna?

Bibi Rödö, programchef på P1, är inne på min linje.
– Jag håller verkligen inte med. Då skulle vi kalla midsommarafton för nationalistisk också, säger hon.

Och ska vi ta bort program som ”Allsång på Skansen” och blommor i håret också? Kanske lika bra, ty enligt den typ av PK-människor som Kakan representerar så har vi ingen svensk kultur ändå! Rätta mig om jag har fel, det är inte min avsikt att ljuga och kränka…

Här är för övrigt sommarvärdarna för den som vill veta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5877720

3 svar so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    VA? Är det sant? Maj gadd… 👿

  2. 2

    Tårtan said,

    http://noboytoy.wordpress.com/

    En blogg som ”Kakan” gillar.

  3. 3

    fruhatt said,

    Det var det dummaste jag hört på länge . Och jag har gillat Kakan. Snacka om att spela SD direkt i händerna .


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

