Ska det vara något att jubla över?

Just nu slår världens befolkning i födelsetaket. Så många barn som föds nu har inte fötts i världen på närmare 30 år, och det kommer inte att ske igen på ytterligare 30 år. I slutet av århundradet kommer nästan tio miljoner färre barn per år att födas än nu.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/babyboomen-i-varlden-nar-toppen/

Den stora nedgången beror främst på att antalet barn som varje kvinna föder kommer att minska kraftigt ­ i Afrika. Just nu föder en afrikansk kvinna i snitt 4,67 barn, jämfört med 1,58 barn per kvinna i Europa.

Om allt går som FN förutspår kommer antalet människor på jorden att öka allt långsammare till mellan tio och elva miljarder människor vid år 2100. Det är många fler än dagens drygt 7,2 miljarder, men innebär ändå en mycket mindre relativ ökning än vad vi har sett under 1900-talet. År 1950 fanns det bara 2,5 miljarder människor i världen.

– Vi kommer att öka med drygt tre miljarder människor fram till 2100, det är bara att acceptera. Men därefter verkar det vara slut på den kraftiga befolkningstillväxten, säger Hans Rosling.

Ähh… vaddå bara att acceptera? Och hur kommer det sig att det plöstligt om hundra år komemr att vara slut på befolkningstillväxten? Kommer folk att ta sitt förnuft till fånga just om hundra år och sluta pippa?

Men det finns andra teorier till att befolkningen kommer att minska enligt forskare. Föder vi bara två barn per kvinna så minskar befolkningen. Men – om man föder en pojke och en flicka i snitt, och det går åt en man och en kvinna till att göra barn – då borde ju befolkningen ligga konstant. Sedan finns det ju de som föder fler och de som föder mindre, men ändå, ser snittet ut på detta sätt, så… … visserligen var jag kass på matte i skolan, men 1+1 blir väl ändå 2…

I Europa föder man mindre än två barn per familj, eftersom det är svårt att kombinera yrkesliv och föräldraskap. Men att befolkningen minskar i världen borde väl bara vara positivt. Vi klagar redan på att vi människor är miljöbovar – och alla människor som föds är ju miljöbovar. I synnerhet i den rika delen av världen, där vi riktigt utnyttjar världens resurser. Och utnyttjar vi resurserna så räcker det ju inte till hela världen, det kan ju även ett mycket litet barn räkna ut. Är det inte bättre att minska jordens befolkning så att människor kan få bättre levnadsförhållanden och bättre miljö? Då kommer även krig om tillgångarna i världen att minska. Mindre tjafs om arabisk olja, kanske?

Kalla mig dessutom jävligt konservativ, men jag tror inte heller på att barn skulle må så fantastiskt bra av att inte se sina föräldrar så mycket för att de måste jobba konstant. För mig är det en självklarhet att jag inte skulle kunna jobba och samtidigt vara mamma, för mig är det självklart att man väljer. Det är bäst både för föräldrar och barn, tror jag. Sedan anser jag kanske inte att det är självklart att det är kvinnan som är hemma, men kvinnan eller mannen bör vara det.

Här i Sverige behöver vi dock inte oroa oss för att vi inte ska ha problem med bostäder och jobb till folk. Vi föder fler barn än i resten av Europa och tar emot flest invandrare per capita dessutom. I år fick 13 000 personer medborgarskap genom invandring. (Grattis till er, förresten!) Och om det nu är så jävla krisartat, så bör vi väl ta in fler utlänningar, problemet är ju att de har ÄNNU svårare än svenskar at fo bostäder och jobb…

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nara-13000-nya-svenskar-i-ar/

I Sverige föder vi rekordmycket ungar. Inte sedan början av 1990-talet har det fötts så många barn i Sverige som det beräknas göra i år. 117.000 är SCB:s prognos.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-ar-sa-stolt-man-vill-visa-upp-honom/
Jag är inte orolig för att arten människa ska dö ut. Jag slutar med att citera Lena Andersson:

”Har jag rätt att ”beröva” ofödda människor det liv de kunde ha fått? Ja. Endast det som existerar kan bli berövat något. Därtill och framför allt har jag rätt att bestämma över min kropp så länge jag inte skadar eller tvingar andra. Jag är inte slav under några diktat, under normer om moderskap eller en stat som behöver fler barn i dag ”för att klara välfärden i morgon”. Ett samhälle ska inte planera eller dirigera fram hur medborgarna väljer att reproducera sig. Det ska inte ha synpunkter på antalet barn eller önskemål om fler. Man föder inte barn åt gemenskapen eller Gud, och man avstår inte åt dem. Barnalstring ska lika lite som något annat planeras centralt och ovanifrån för att motsvara någons syfte rörande helhetens eventuella bästa. Men det innebär också fullt ansvar för de människor man sätter till världen innan de är stora nog att ta ansvar själva. Om denna fria ordning fick till följd att ingen längre ville ha barn, det vill säga gjorde som jag och lät generna upphöra med mig, vore det slut med släktet. Och då fick det vara så.”

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/lena-andersson-barnalstring-ar-frivillig/

Nej, som sagt, skulle det vara en katastrof om världens befolkning skulle falla till två miljarder i stället för sju?

Kommentera

