Alfons Åberg – sexist?

I Expressen läser jag en rubrik om att Alfons Åberg skulle vara sexist. Då jag läser vidare står först att bloggaren (och journalisten, såklart) Joakim Lamotte hade sett filmen ”Alfons och Milla” på bio tillsammans med sin 3-åriga dotter. Han menar att filmen var sexistisk och skräp.

Först trodde jag att Alfons Åberg hade blivit vuxen och skaffat flcikvän som han är nedlåtande mot. Samt att grovt och förndedrande språk skulle förekomma i filmen. Det är vad jag förknippar med sexism. Att folk kallar varandra för ”hora”, ”slampa”, ”karlslok”, ”kukhuvud”, etc.

Var det detta som upprörde så? Men nej, felet med filmen var snarare tvärtom. Det var oskyldigt så det förslog – och traditionella könsroller!

”Min dotter drabbas av sexismen i Alfons Åberg” heter Joakim Lamottes blogginlägg som har lästs av över 100 000 personer och delats mer än 10 000 gånger på sociala medier.

http://www.expressen.se/gt/bloggarens-attack-alfons-aberg-ar-sexist/

Ja, jösses! Dottern hade tydligen blivit förtvivlad för att någon i filmen hade påpekat att det var en brist hos flickor att leka med dockor! Själv ÄLSKAR hon att leka med dockor.

Det är väl bara så att många pojkar tycker att flickor är töntiga som leker med dockor. Jag tyckte också att de docklekande flickorna var tråkiga. Men är det inte då VERKLIGEN läge att tala om att man är olika.

Det finns många både bland kvinnor och män som säkert anser att jag som vuxen inte är en riktig kvinna och att det är en brist hos mig som inte vill ha barn. Såg jag en film där hjälten skulle säga något sådant så skulle jag tycka att filmen var skit och inte gilla hjälten, men jag skulle inte gapa om att jag hade blivit hånad som kvinna, möjligen som person. Men inte FAN skulle jag skrika om sexism och säga att alla filmer måste visa det som JAG står för!

Nästa gång kan jag se en film med någon tiobarnsfamilj, nästa gång om några som hatar barn. Vad är problemet?

Alfons blir retad i filmen för att han leker med tjejer. Det är tydligen också sexism. Men tyvärr så blir pojkar retade för att de leker med flickor – och flickor blir retade för att de leker med pojkar!

Också viktigt att tala med barnen om att mobbing är fel och att könet inte spelar någon roll! Det är MÄNNISKAN som räknas, men det tycks varken manschauvinister eller feminister fatta…

Alfons tar ju också sin tjejkompis i försvar.

Dessutom – är det inte pappan som uppfostrar Alfons i böckerna? Jag har inte sett till någon mammma. Så könsstereotypt är det väl minst av allt?
Det jag snararare reagerar på är att pappan röker pipa som en skorsten, även om jag personligen inte tror att han är en sämre pappa för att han är rökare, men, att utsätta lille Alfons för rök… … vad säger ni om det, ni som klagar för sakens skull?

Kommentera

