Varför täcker molnen supermånen?

Ikväll är månen extra stor. Den är full, alldeles plakat, och dessutom är den som närmast oss. Under sommaren står dessutom månen lågt på himlen, vilket också gör att den ser större ut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/se-supermanen-i-kvall/

Häromdagen presenterade forskare vid Sahlgrenska Akademin i Göteborg en studie som visar att människan sover i genomsnitt 20 minuter kortare när månen är full. Det är svårare att somna och känsligheten för buller ökar. Huvudsakligen män påverkas av de två förstnämnda sakerna.

Studien omfattar emellertid bara 47 deltagare – så man får ta resultatet med en nypa salt.

En av forskarna, doktoranden Michael Smith, menar att det finns en risk för att även ”supermånen” kan påverka sömnen.

– Jag vet inte hur stor effekt det här har. Men om det blir ljusare på natten kan det bli svårare att somna. Dessutom kan man sova lite lättare, säger han.

Jaja, jag tror att jag ska yla lite. Men – där jag bor har moln parkerat sig över månen, så något månljus får jag då inte. Då bor jag ändå i ett område där de sade att månen skulle lysa över oss.

http://aurorasliv.blogspot.se/2014/07/super.html

Så det kan bli

Kommentera

