Detta visar ju verkligen varför det är egoistiskt att skaffa barn

Den sorgliga historien om övergivna Gammy med Downs syndrom blir alltmer tragisk. Inte nog med att föräldrarna lämnade honom hos den thailändska surrogatmamman, och bara tog hem hans friska tvillingsyster, nu hotar stämningar och kanske förbud mot surrogatmödraskap. Alltihop belyser många etiska dilemman kring denna miljardbusiness, och hotar att svartmåla en i grunden god utväg för många barnlösa, skriver Gunilla von Hall i Svd.

I bästa fall leder surrogatdramat i Thailand till bättre reglering av denna exploderande babybusiness, och bidrar till den svenska debatten där surrogatmödraskap just nu utreds. I värsta fall slutar det med totalförbud och att verksamheten går under jord med medicinska risker och illegala penningflöden som följd, skriver hon vidare.

http://www.svd.se/opinion/kolumnister/vem-ska-ta-hand-om-gammy_3801006.svd

Själv är jag inte emot ett förbud. Denna historia visar ju faktiskt att detta med att skaffa barn är ren och skär egoism. Samtidigt som det är svårt. Förbud brukar leda till att saker och ting sker i lönndom och illegalt – och då blir verkligen detta vardagsmat. Fast – ett barn måste ju få veta hur det har kommit till – och hur kul är det att veta att man är olaglig även om man är önskad? Eller sätter en och annan unge dit sina föräldrar?

Jag blir bara mer och mer övertygad. Övertygad om att adoption är den enda utvägen om man nu inte får barn och måste binda upp sig på en eller flera ungar under resten av livet.
Och kan man inte ta hand om ett handikappat barn om nu så skulle vara fallet – då kan man inte ta hand om sina friska ungar heller. Så är det bara. Men jag ger mig fan på att det förekommer selektiva aborter i Sverige också. Det är inte bara i Kinas enbarnspolitik (vilket gör att detta system, som i grunden är bra, inte funkar) eller bland australiensare som anlitar surrogatmödrar som väljer bort de barn som inte motsvarar deras önskningar. HÄR kan man snacka om diskriminering och sämre behandling av de som inte är ”perfekta”!

Jag blir arg då jag ser sådant, jag skulle inte vilja vara utan de människor med funktionsnedsättningar som jag känner.

Ledsen, men många gånger tror jag att världen skulle vara bättre om inte folk tänkte så mycket på sex och att skaffa barn som de kan leva sina liv genom…

1 Response so far »

  1. 1

    Asp said,

    ”Själv är jag inte emot ett förbud. Denna historia visar ju faktiskt att detta med att skaffa barn är ren och skär egoism. Samtidigt som det är svårt. Förbud brukar leda till att saker och ting sker i lönndom och illegalt – och då blir verkligen detta vardagsmat.”
    Själv anser jag att alla och envar ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar, även om det när det gäller till exempel Thailand förmodligen ofta handlar om kvinnor som utnyttjas. Driften att skaffa barn är dock en enormt stark sådan hos många människor och en hel del kommer göra vad som helst för att tillfredsställa den driften, även om det kräver att saker och ting sker illegalt. Precis som du skriver tror jag att detta skulle mångdubbla problemen.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

