Hjälp, jag är solnarkoman!

Pressar du i solen dag efter dag trots att du redan är brunbränd?
Då kan du ha blivit solnarkoman.
Nya rön visar att solens UV-ljus är beroendeframkallande.
– Vi noterar kliniskt att vissa människor är solnarkomaner, säger Olle Larkö, professor i dermatologi vid Sahlgrenska akademin.

http://www.expressen.se/gt/lakaren-varnar-du-kan-bli-solnarkoman/

Men – är det inte lika mycket ljuset och värmen man är beroende av? Vi bor ju i ett land som är kallt – och på vintern är det ju dessutom sabla mörkt, så vill man inte ta varje tillfälle i akt?

Att jag sedan har vänner som hatar solen är en annan sak…

Så får man tips om att man bara ska vara 15-30 minuter i solen och inte mitt på dagen. I en holländsk tidning läste jag att jag kan vistas 200 minuter i solen med min hudtyp, skillnad från en halvtimme, det är ju drygt tre timmar. Och cirka fyra timmar är det som jag tycker är skönt ändå, innan jag anser mig ha fått för mycket sol.

I våras kom nya rön från amerikanska forskare. I en studie på råttor i Boston kunde forskarna visa att avbrutit solande skapade abstinens, berättar Larkö.
– Låter man dem sola och sprutar morfinantagonister så får de abstinenssymptom, ungefär som en heroinist som inte får sitt heroin, säger han.
– Det är intressant data, man måste upprepa studien på människor också men den är övertygande.

Ja, kära tid, vad det forskas på. Om jag inte blir ballerina i mitt nästa liv så får jag väl bli forskare…

Kommentera

