Är verkligen 47% av svenskarna feminister?

Nästan varannan svensk väljare säger sig vara feminist. Enligt en Sifoundersökning publicerad av Ekot i Sveriges Radio ser sig 47 procent som feminister. 72 procent av väljarna anser att frågan om jämställdhet mellan män och kvinnor är ganska eller mycket viktig när de ska välja vilket parti de ska rösta på.

http://www.dn.se/valet-2014/allt-fler-svenskar-feminister/

Då fick man också svar på att det inte är 47 procent som anser att jämlikhet är viktigt, utan att nästan hälften är beredda att kalla sig feminister.

Tja, bland politiker är det viktigt att vara mer feminist än sina motståndare, så nog tycks det vara på modet att vara feminist, alltid. Själv skulle jag aldrig kalla mig det. Både män och kvinnor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter, det är självklart. Men jag skulle aldrig kalla mig något som för mig står för att vissa bara ska ha rättigheter och andra bara skyldigheter. Därför är jag mot både manschauvinism och feminism.

Alla feminister anser visserligen inte att män är djur och talibaner, men det FINNS för många avarter bland dem. De anser att man föds till att ha vissa sexuella läggningar, men inte till ett kön, trots att detta faktiskt hänger ihop! De anser att män inte kan vara feminister eftersom de aldrig kan förstå kvinnor, hur nu fan det är möjligt eftersom kön inte finns enligt samma människor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article19404805.ab

Nej, är det 47% av svenskarna som tänker SÅ, då börjar jag bli rädd…

Kommentera

