Förintelsekläder fanns även då jag var ung

En tröja som säljs av klädkedjan Zara i Sverige har väckt ilska. Tröjan som är för småbarn påminner till sitt utseende om fångkläder från Förintelsen.

Tröjan ”Sheriff” är blå-vit-randig och har en stor gul stjärna över bröstet. Stjärnan ska föreställa en sheriffstjärna med ordet ”Sheriff” skrivit över den, men liknar också formen av en gul davidsstjärna. I nazisternas Tyskland tvingades judar att bära symbolen. Den satt även på de judiska fångarnas randiga kläder i nazisternas koncentrationsläger.

Likheten med fångkläder från Förintelsen har fått folk att undra om detta är något sjukt skämt.

http://www.dn.se/ekonomi/zaratroja-vacker-ilska-liknar-forintelseklader/

På Zara ber man om ursäkt och drar tillbaka tröjan. Men nog är det lustigt att under hela mitt liv är det första gången man reagerar på gula stjärnor på tröjor. Visserligen på svart-vit-randiga kläder, det var väl droppen som fick bägaren att rinna över, men, ändå.

Själv har jag många gånger tänkt ”judeförföljelser” då jag har sett sheriffstjärnor, antingen lösa eller fastsydda på kläder. Och då jag var tonåring och gick på gymnasiet i Metropolen Byhålan såg jag en gång en tjej som hade en blå tröja. Som applikation över vänster bröst – var just en sexuddig gul stjärna, och jag minns att jag hajade till redan då, om man säger…

En annan sak som jag undrade om det var ett sjukt skämt var en artikel jag läste om vad man skulle göra då man var ute med sin unge på stan som inte var gammal nog att tala för sig själv. Jo – då skulle man skriva upp sitt telefonnummer på armen på ungen! Jag minns att jag höll på att spy då jag läst det, jag mår fan illa när jag skriver detta nu!

Därför slutar jag detta inlägg nu.

1 Response so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Det förekom alla möjliga sorters konstiga kläder i Metropolen Byhålan. Ryser vid minnet…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

