SD exkluderar, FI exkluderar

60% av svenska kvinnor och 39% av svenska män är positiva till att FI kommer in i riksdagen enligt en ny sifoundersökning. I hela befolkningen kan 16 procent tänka sig att rösta på Fi. Vi behövs i riksdagen mer än någonsin och kan slå ut SD som vågmästare, skriver tre ledande Fi-representanter.

De tar också upp att en röst på FI skulle vara bortkastad enligt vissa. Men i en demokrati är inga röster bortkastade. Det kan jag verkligen hålla med om! För mig är det viktigt att rösta så att inte två partier som exkluderar får makt. Ett parti vill exkluderara invandrare. Ett annat parti vill exkludera män.

http://www.dn.se/debatt/mer-an-varannan-kvinna-ar-for-att-fi-nar-riksdagen/

Nu säger kanske någon att det faktiskt är nästan 4 av 10 män som är positiva till FI. Tja, det finns invandrare och de med annan religion eller etnicitiet som är postitiva till SD, vilket jag också skrivit om på denna blogg.

http://www.svd.se/kultur/invandrare-som-rostar-pa-sverigedemokraterna_3499826.svd?sidan=1

Precis som man kan tycka att det är märkligt att syrier röstar på SD så kan jag tycka att det är märkligt att män kan rösta på FI, där vissa av dem menar att män inte kan vara feminister – eftersom de är män!

Å andra sidan så FINNS det inte män och kvinnor enligt vissa FI-are, så hur ekvationen går ihop fattar jag inte. Kanske är det olika personer in FI, vad vet jag…

Nej, SD eller FI får INTE min röst!

1 Response so far »

  1. 1

    Majsan said,

    Har sökt på SIFOs hemsida och inte hittat den rapporten. DN länkar inte heller samt skriver inte hur frågan är ställd för att hela 61% av kvinnorna skulle vara positiva till Fi in i Riksdagen. Så … jag undrar verkligen ifall man frågat ”Vill du ha Fi i riksdagen?” eller om det snarare vore ngt i stil med ”Tycker du det ska jobbas mer för jämställdhet i Riksdagen?”


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

