Pippi Långstrump i blåsväder

En Pippi Långstrump-gardin där två mörkhyade barn fläktar Pippi med stora blad tas bort ur butiken på Astrid Lindgrens värld (ALV) och på webben efter hård kritik på sociala medier, rapporterar P3 Nyheter.

http://www.dn.se/ekonomi/pippi-gardin-dras-tillbaka-efter-rasismkritik/

Alltså – jag kan hålla med om att det är olämpligt att sälja en sådan gardin. Men inte för att det är bruna söta söderhavsbarn som fläktar en rödtopp, nej, utan för att barn ska inte arbeta. I synnerhet inte med att fläkta andra barn. Oavsett hudfärger på NÅN av ungarna!

Hade jag inte vetat vem Pippi och hennes pappa var så hade jag snarare sett teckningarna av DEM som kariktatyrer på vita i Söderhavet. De svarta flickorna ser ju ut som flickor i Söderhavet ser ut!

Sedan verkar man ju inte ha så mycket koll i Astrid Lindgrens värld heller.

-Jag förstår ju nu att det är olämpligt att ha en bild på de här färgade killarna som fläktar Pippi Långstrump, säger ALV:s försäljningschef Ove Olsson till P3 Nyheter.

Killarna? För mig ser det ut att vara tjejer. Men, kanske vågar man inte säga det på ALV. Vore det tjejer på gardinerna så hade det inte bara varit rasistiskt utan även sexistiskt.

Och feminister blir aldrigt nöjda. På en bild på mitt förra jobb så var det en bild på en sittande manlig direktör, bredvid stod hans sekreterare. Då hette det att hon servade homom. Hade hon suttit och han hade stått så hade han sett ner på henne- inte bra…
Som sagt, vissa BLIR aldrig nöjda hur man än gör. Man är och förblir sexist och rasist, i synnerhet om man fötts till vit man.

Och visst, Pippi är säkert rasist. Hon begär att de mörkhyade barnen ska buga för henne. Visst, hon månade om de svaga i böckerna, så som jag mindes det. Inte hade jag något minne av att söderhavsbarn skildrades konstigt på något sätt. Men, som barn kanske man var aningslös. Det enda jag har svaga minnen av var just att det var konstigt att de benämndes negrer, eftersom negrer bodde i Afrika. Så dum var jag DÅ!

Och hur många av er tror att Astrid Lindgren var rasist? Hon som uttryckte sin avsky mot nazismen redan då?

http://www.svd.se/kultur/fler-rasismdebatter-inom-svensk-kultur_3895574.svd?sidan=1

För de som inte trodde att Pippis pappa kunde bli kung över ett land så olikt sitt eget, så kan jag säga att då bör man nog läsa sina böcker om de nordbor som var i Söderhavet på 50-talet. En bok som jag älskade redan som ung var ”Nordbor på söderhavsö” av norske Erik Dammann. Han åkte med sin fru och fyra söner för att leva några månader på en ö i Samoa. De levde precis som den inhemska befolkningen där. De blir respekterade i byn, och strax innan avresan kröntes Erik til hövding! Det är som att jämföra med att man får ett bra jobb med fin titel här, dvs det medför både en ära och plikter.

Hur som helst, boken är riktigt bra, men svår att få tag i, den skrevs i mitten av 60-talet…

Trots allt kan jag inte låta bli att tänka på om det hade blivit ett lika stort ramaskri om det hade varit två vita pojkar som hade fläktat Pippi i värmen….

Kommentera

