Detta med valhemlighet är knepigt…

Då jag går för att ställa mig bakom valbåset är det rensat på valsedlar. Vilket jag fattar. Inte vill jag att den som kommer efter kan se vad jag röstar på. Samtidigt vill jag inte ta enbart de sedlar som ”mitt” parti står på.
Idag var jag förberedd. Trodde jag. Plastpåse att kasta ”skräpet” i. Ty jag tar från alla partier utom FI och SD som inte fan får röster av mig! (Verkar dock inte ha hjälpt, FI lär komma in och SD ökar – gissa vad media kommer jubla över och gissa vad de kommer förfasa sig över!)
Att jag gör det är just för att jag vill värna om min valhemlighet. Man vet aldrig – har man inte ”rätt” åsikt så kan man ha svårt att få jobb i Sverige – man får inte glömma, vi lever i en demokratur, och just därför är det viktigt att värna om demokratiska rättigheter och valhemligheten.
Men då jag lyckats få med mig alla partier – så nog fasen saknas en från ”mitt” parti! Ut och plocka på mig FLERA av den färgen – med olika partier så att ingen fattar!

Tilln sist röstade jag och det är bara att hoppas att det går hyfsat för dem…

Roligt nog tar DN upp problematiken med valhemligheten idag! LIte spooky, eftersom jag tänkt på detta i dagar nu…

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-valhemligheten-sakras-i-de-svenska-valen/

Jag röstade på samma parti i alla tre valen, men det spretar hos många. En del gör så olika val som V i riksdag, SD i kommun och landsting, som en som kommenterar detta blogginlägg.

http://anybodys-place.blogspot.se/2014/09/som-sa-manga-andra.html

Åter igen ett bra inlägg från en bra blogg.

http://blog.svd.se/trehundratolv/2014/09/14/lat-oss-fa-rosta-i-lugn-och-ro/

Även Svd uppmärksammar valhemligheten.

Kommentera

