Funkar inte integrationen och det tystas ner – då går det som det går

Sanna Rayman skriver idag i SvD precis det jag har tänkt och skrivit om länge på denna blogg. Något som jag har fått ta skit för till och från. Nämligen att alla de som röstar på SD inte är rasister. Sverigedemokraterna får nästan 13 % av rösterna och det blir inte lätt för Stefan Löfven som ska sy ihop en ny regering samtidigt som han måste oroa sig för SD.

Men visst kan man fråga sig varför de växter. På Vänsterpartiets valvaka skanderades det i kväll mot ”rasisterna”, som enligt deras analys utgör runt tolv-tretton procent av befolkningen.

Men tror de verkligen på allvar att mer än var tionde svensk är rasist? Klart fler än både du och jag tror av de som röstar på SD har själva invandrarbakgrund, vilket jag också har bloggat om tidigare. Hatar de sig själva?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sd-vaxer-nar-folk-oroas_3917038.svd

Nej, att SD växer beror på att invandrarpolitiken inte fungerar. Och då man inte tar upp det på agendan utan säger att de som kritiserar detta är rasister, tja, då växer missnöjet hos folk – och SD får röster! I mitt valdistrikt fick SD lika många röster som de fick i riksdagsvalet för fyra år sedan – och då är de inte stora här!

Man måste våga tala om integrationspolitiken, och det hoppas jag att den nya regeringen kan göra.

Kommentera

