En svensk kan ju faktiskt FÅ hjälp

Tiggaren Ivan utanför Hemköp i Kungsbacka har fått sällskap av Sara Aderby, 36. Då verkar de som passerar plötsligt vilja lätta på lädret.
– Det är svårare att ignorera en svensk trebarnsmamma i rullstol, säger hon till metro.se.

http://www.metro.se/nyheter/tiggaren-ivan-fick-sallskap-av-svenska-sara-da-vill-alla-skanka/EVHnkj!NJG3LjAh6mI1w/

För min del låter det jättekonstigt. Jag skulle hellre ge till en utlänning än till en svensk, eftersom jag anser att det är den svenska statens sak att ta hand om svenskar som far illa, men kanske inte svenska statens sak att ta hand om utlänningar, utan att det ansvaret ligger på respektive medborgares land. Att hjälpa de medborgare som har det svårt är något våra skattepengar går till, just för att folk inte ska behöva tigga på våra gator. En utlänning här har inte den tryggheten på samma sätt. Att jag inte ger pengar till dessa tiggande romer beror på att även de behöver annan hjälp och genom att ge dem så upprätthåller jag bara ett dåligt system som inte hjälper dem i längden.

Mat har jag gett. Då har jag signalerat att jag inte vill att de ska fara illa, men också att det inte ska gå att tigga pengar.

Då man har sett svenska tiggare be om pengar så har man utgått från att de köper sprit och droger för dem och därför inte gett. Samtidigt som det ligger en dubbelmoral i det också, missbrukare är de som har svårast att få hjälp i Sverige.

Men just misstanken på att man uprätthåller ett missbruk eller att man faktiskt kan få hälp om man inte missbrukar gör att jag ÄNNU mindre skulle ge pengar till tiggande svenskar. Så därför verkar det för mig konstigt att en tiggande svensk får mer än en tiggande rom.

Kommentera

