Jag tror att folk har för mycket fritid

Idag är det sovmorgon – HÄRLGT! Då hinner jag dessutom skriva roliga ej korrekta inlägg. Bara för trist att det regnar då jag tittar ut genom fönstret.

Nåja, dagens fundering är om folk har för mycket fritid. Inget att göra mer än att klaga över hur stressade barnfamiljer är och hur utbrett cannabisbruket är. Nu har det kommit en sak till att klaga på för klagandets skull.

Konsumenter klagar nämligen på att byxor, som är likadana, marknadsförs olika till pojkar och flickor. En pojke står självsäkert, medan flickan gör ett blygt och inåtvänt intryck. Enligt de som klagar på denna ”Loose”-reklam från Lindex.

Man kan ju inte se vem som är pojke och vem som är flicka förutom att pojken har blå text och flickan röd. (Är inte DET könsstereotypt, då?) Själv ser jag snarare att pojken dansar balett (vrider ut) och flickan modernt (vrider in). (Skulle väl vara att de har händerna i fickorna då, vilket snarare ger intyck av att de bara hänger och inte dansar.)

Dessutom är det väl okej att marknadsföra att även de blyga kan få ha snygga byxor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19828487.ab

Aftonbladets läsare tycker med knapp majoritet att marknadsföringen är okej. Även Pinglan tycker det finns värre marknadsföring, till exempel är det klart mer sexistiskt att göra som American Apparel då de hade vissa mer avklädda än andra.

Fast visst, marknadföring kan bli konstig ibland. Läste nångång i skolan om någon som sålde tvålar. Manstvålarna slog han in i svart papper och kvinnotvålarna i rosa. Trots att det var samma tvål! Då kan man ju fråga sig hur en man respektive en kvinna ska eller bör lukta….

Nej, nu ska jag göra mig iordning för dagen, rock on alla därute i cyberspace!

1 Response so far »

  1. 1

    Tofflan said,

    Jag har rätt mycket fritid just nu, men jag klagar inte utan försöker använda den till nåt kreativt och konstruktivt.

    Marknadsföring är märklig ibland. Jag har t ex nyligen haft en dust med Pensionsmyndigheten som har öppnat servicekontor lite här och var i landet. Fast i Uppsala var de högst ovilliga att ge service…

    Ha en go vecka!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

