Vad var det jag Saade?

Hanna Fahl fick nästan rätt. Förutom att Jessica Andersson och Molly Petterson Hammar bytte plats, så att säga…

Nåja, här är Pinglans reflektioner efter första deltävlingen….

Programledarna var URPROFFSIGA!! Roligt att de sjöng, både A-a-anställd och Vilket år. Vilket år var fan kvällens bästa låt, varför fick man inte rösta på den??? Men Filippa Bark… tja, LITE enerverande måste jag säga….

Nåja till låtarna:

1. Den där konstiga hjärtappen tycktes inte funka, så ”I’ll be fine” kom på en sjätteplats trots att Molly hade kvällens bästa röst och till och med det där kattskriket nästa höll. Synd på ett av det bättre bidragen där de flesta låtarna var tämligen dåliga. Men detta var verkligen en ”disco-is-back”-feeling!

2. Daniel Gildenlöv sjöng tämligen småsnyftigt om frånvarande pappor ur barns perspektiv. Jag fick lige 70-tals-progg-vibbar av den. Dessutom var det obehagligt att titta på TV:n då han stirrade på mig (kändes det som).Slutade sist.

3. Elsie Ryd & Rikard Sjöberg fick mig att gäspa. Bättre duetter som låter schlager och musikal har jag hört. Därtill var det bara teatraliskt och hur fan såg Rikard ut? Kom att tänka på bidrag från Östeuropa av den mer sopiga sorten… Kom femma.

4. Molly, Holly och Polly från Dollhouse i Dollyville är tre kawaii-tjejer som lät som 80-tal och Aqua så det förslog! Detta är nog kul att ravea loss till, men de tycktes ju sjunga en sak – ”are you Molly, are you Holly, are you Polly, hello hi”. Detta gick till Andra chansen, eftersom många barn ser på detta och röstar på dockor som får Pinglan att tänka på sockervadd – MUMS!

5. Det rår vi inte för – vad rår vi inte för? Behrang Miri och Victor Crone rappar, sjunger vemodigt för att sedan gå över till hårdrock. Var är melodin? Obegripligt att detta kunde gå till Andra chansen, men folk i förorten röstar också, och så ska det vara (Olé, olé, alla ska mé).

6. Jessica Andersson hade en ursnygg guldklänning. Och även om det var Disney- och Undo-vibbar i denna låt så var det den enda man kom ihåg två sekunder efter att den hade slutat. Inte fel med denna i final.

7. Eric Saades låt var det klart mest ”sting” i. Och äntligen fick man se lite dans. Inte heller fel med någon slags plattfrom i cirkelform som låter Saade flyga över Scandinavium. Dock var låtarna Manboy och Popular bättre. Sedan undrade jag vad ha sjöng- ”gonna sting so bad – cadillac”??? Men låten gick till final- vad var det jag sa(a)de?

http://www.svd.se/kultur/orovackande-rapporter-om-roststrul_4317909.svd

Jag håller helt med Harry Amster i svenskan – detta var den sämsta delfinal nånsin, så nu KAN det bara bli bättre.

Med andra ord – jag ser fram emot kommande lördagar!

Kommentera

